Hej jag håller på att sätta in en Nibe1125 som kopplas mot en Nibe VPA200 åt en vän, jag har gått på alternativ 1 flytalde kondensering.
Under denna installationsprocessen har han gjort en kovändning av lagt in golvvärme i tre rum, den ursprungliga planen var att köra ett "högtemp" system, med tanke på att det galma ojlepanna systemet var 80/60.
Som det nu ser ut finns det tre alternativ som jag ser det.
*Lågtemp på hela systemet och förmodligen byte av ett antal radiatorer som då är för små.
*En shunt till golvvärmen och högtemp till resten, men ur blir det då med styren ? om shunten har en maxtemp på 35 ºC och VP:n trycker fram 50 ºC för att sedan sjunka till 40 ºC, då minskar väl inte shunten någonting utan ligger kvar på sina 35 ºC eller ?? den shunt jag kollat på är Wirsbo Push 15
*alternativt en push15 electric som har en egen reglercentral med egen utegivare, som då skulle sköta golvvärmedelan medans VP:n sköder matningen fram till shunten samt radiatorkretsen, men det känns så onödigt när man redan har en styr i VP:n
Och det hjälper väl inte att övergå til fast kondensering och köra konstanttemp till VPA:n jag får ju samma problem med shunten ändå och skulle därmed behöva ytterligare en shunt för radiatorerna.
HJÄLP !!!