Hej gott folk. Ny här på forumet. Hoppas på många kloka svar härifrån.
Har ett nybyggt 1,5 planshus med vattenburen golvvärme. Vi har bott här i ett halvår och allt funkat bra fram tills nu (tror jag iaf).
Nu när det blev lite kallare märktes det att varmvattnet inte räckte till längre, samt att golven blev kallare, ju längre kylan satt i.
Började med att kolla lite i 490:s panel, men inga larm. Såg då att "blixten" som indikerar att fjärrvärmen är inkopplad som tillskott lös. Detta har den i princip gjort konstant några dagar...
Det står oxå i rutan att "Kompressor+elstillskott 9kw",-är den nuvarande värmekällan.!? Men jag ska ju ha fjärrvärme som tillskott..eller hur?
Nu e det ju så att jag tror att installatören glömt att kvittera in fjärrvärmen under 8.14 menyn. Men..det finns ingen 8.14 meny, då man går in i serviceregistret.. kan det vara så att fel kretskort sitter i?
Det ska oxå tilläggas att fjärrvärmemodulen inte ger någon värme,,tror det är därför "blixten" lyser hela tiden, eftersom den kallar på tillskott därifrån, men inte får det.
Ingående fjärrvärmerör är kalla och på manöverdosan varnas det för "mätarfel" och för "ingen cirkulation". Därför ingen värme heller, antagligen.
Kan man "nolla" 630:ns manöverdosa på nåt sätt, så att felen kanske återställs? Har provat att stänga strömmen men det har inte hjälpt.
Har även ringt installatören, samt fjärrvärmeverket, men ingen svarar på en röd lördag..
Provar därför lyckan här. Kanske kan man återställa via någon knapptryckning bara.
Det var alltså fyra frågor:
1. Jag har väl rätt att det inte ska vara "eltillskott", då man har fjärrvärmemodul?
2. Varför står det isf "eltillskott 9kW" Är det pga fel kretskort?
3. Kan man nolla 630:ns larm på dosan?
4. Blir fjärrvärmerören kalla in till huset, om cirkulationen uteblir, pga larmen antagligen, eller ligger felet längre bort?
Mvh//Jannne