0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, lite olika bud här verkar det som. Gör mig bara lite mer förvirrad.Klart är i alla fall:Min pump innehåller ingen värmekabel what so ever. Punkt.Men sedan då, skall jag tolka svaren som att värmekabel behövs? Kondensvattnet som bildas, fryser det ihop eller räcker de hål/slitsar som jag ser på undersidan för att pumpen skall dräneras tillräckligt.
Citat från: togu skrivet 03 november 2008, 18:24:47Ok, lite olika bud här verkar det som. Gör mig bara lite mer förvirrad.Klart är i alla fall:Min pump innehåller ingen värmekabel what so ever. Punkt.Men sedan då, skall jag tolka svaren som att värmekabel behövs? Kondensvattnet som bildas, fryser det ihop eller räcker de hål/slitsar som jag ser på undersidan för att pumpen skall dräneras tillräckligt.Hej Togu! Ja de hål och slitsar som finns i tråget är avsedda för att dränera pumpen på ett tillräckligt bra sätt utan att man skall behöva använda värmekabel. Mvh Raffen.Gäller det oberoende vart i landet man bor ?Mvh/Alli
Det är inte alltid beskrivningar stämmer med verkligheten Vi skickar med värmekabel till NE maskiner, den bör framförallt monteras i fritidshus eller andra lokaler som det är dålig tillsyn på.Hur andra företag/privatpersoner ställer sig till värmekabeln får stå för dom.Vill inte kunden montera värmekabeln står det dom fritt att inte göra det.Våran kabel drar runt 100:- per år, beroende på vart i landet man bor och elpriserna.
Nu har jag bara fundering på hur det ligger till med garantier och reklamationsrätter vid eventuella fel på pumpen. Jag vet att vissa firmor ger garanti på själva pumpen trots att man installerat själv (vilket jag ju skall göra) men vad kan sägas generellt?Garanti är förvisso en handlarspecifik grej och kan lätt förverkas men reklamationsrätt har man ju alltid i tre år på en produkt som man köpt av ett företag/handlare, allt enligt konsumentköplagen.När jag vid ett tillfälle var in på Bygg-Ole och frågade om pumpar så vet jag att de sa att varken garanti och konsumentköplagen gäller om man installerar pumpen själv.Att konsumentköplagen skulle sluta gälla har jag lite svårt att tro på men någon har på forumet kanske sitter inne på mer information...?