0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Väntar på en pump från energicentra, och jag har ett par frågor som kanske kan verka dumma, men jag frågar på iaf.1. Jag ska koppla värmepumpen till min gamla vedpanna från 50talet. Denna panna värmer vatten till radiatorerna, och den har ingen typ av ack tank eller så. Heller inga reglersystem som fungerar. Anledningen till att jag vill ha den kvar är ifall man drabbas av strömavbrott eller liknande. Som jag har förstått det så är det i mitt fal mest lämpligt med flytande kondensering, men för mig är detta "teknisk mumbo jumbo" och jag undrar hur fasen man ställer in en sån sak på pumpen? Styrs det via nån form av kontrollpanel, eller styrs det via hur man kopplar in grejerna?2. En annan sak jag undrar är ifall jag kan koppla på värmepumpen på en radiator retur som går i taket bara 2m från pannan? Min hjärna säger mig att om jag pumpar på värme där, så går det in i pannan, och sen ut till elementen, tänker jag rätt eller är jag tokigt på det?3. Eftersom jag håller på med en renovering så kommer jag att köra på elektrisk varmvattenberedare ett tag till, så värmepumpen ska bara värma elementen, ingenting annat. Har pumpen en speciell anslutning till elementen och en separat till eventuell varmvattenberedare eller hur ser det ut? Och om det finns en speciell anslutning till varmvatten, kan man då bara strunta i att ansluta den tillsvidare?4. Har energicentrapumpen nån slags kontrollpanel eller liknande så man kan få fram tex. framledningstemp och liknande? Tacksam för svar.
Alternativ 2 kan nog funka, men du ska väl köra in det varma vattnet från VP:n i stigaren och ta det kalla vattnet från returen till VP:n? Som det är ritat så är det tvärt om, att du kör in det värmda vattnet i botten på radiatorerna. Både VP och radiatorer funkar bättre om du tar vattnet från returen och kör in det i stigaren. Detta alternativ kräver dock en cirkpump till så att du får snurr på vattnet genom din VP.Alternativ 1 är snyggast och kräver ingen extra cirkpumpAlternativ 3 tror jag inte på.
Energicentra-pumpen har inbyggd cirkpump i vvx-delen Thumbsup