0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Jugin! Ja ovanför entrédörren ser ju ut att bli en ganska perfekt placering för pumpinnerdelen som då blåser rakt mot vardagsrummet, och kommer därmed också att sprida värme på ett bra sätt till övriga utrymmen i bostadsvåningen. Vill du ha ett bra värmeutbyte (komfort) i hela huset så skall du givetsvis även sätta upp en separat pump i källarvåningen, och då skulle jag föreslå en placering i allrum 2 på ytterväggen (2-fönsterväggen), och som då blåser ca rakt ut mot utgången till hallgången (och trappan upp till bostadsvåningen) därnere i källaren. Det borde räcka gott till med 2 st RAS10:or (1 st/plan), men nu får man ju RAS 13:on-pumpen istället till samma pris som RAS 10 om man beställer RAS 10-pumpen, så det är ju absolut inte fel med den större pumpen istället ju.Jag känner inte till någon annan än Ventilationsutveckling som gör en helinstallation på pumparna inkl 5 års garanti ivf. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 oktober 2008, 14:24:03Hej Jugin! Ja ovanför entrédörren ser ju ut att bli en ganska perfekt placering för pumpinnerdelen som då blåser rakt mot vardagsrummet, och kommer därmed också att sprida värme på ett bra sätt till övriga utrymmen i bostadsvåningen. Vill du ha ett bra värmeutbyte (komfort) i hela huset så skall du givetsvis även sätta upp en separat pump i källarvåningen, och då skulle jag föreslå en placering i allrum 2 på ytterväggen (2-fönsterväggen), och som då blåser ca rakt ut mot utgången till hallgången (och trappan upp till bostadsvåningen) därnere i källaren. Det borde räcka gott till med 2 st RAS10:or (1 st/plan), men nu får man ju RAS 13:on-pumpen istället till samma pris som RAS 10 om man beställer RAS 10-pumpen, så det är ju absolut inte fel med den större pumpen istället ju.Jag känner inte till någon annan än Ventilationsutveckling som gör en helinstallation på pumparna inkl 5 års garanti ivf. Mvh Raffen.Hej Raffen!Tack för svaret! Ringde Ventilationsutveckling, fick ingen o prata med. Skickade intanmällan igen. Synd att det är så dåligt med konkurrensen på Toshiba fronten. Det är ju säljarna som borde kämpa för oss (kunder) inte tvärtom. Eller hur? Mvh Jugin
Hej Micra!Tack för svaret. just sitter och läser monteringstips på nettovarmepumpar.se. Där står det: ''Välj en yttervägg som är lämplig, tänk på att inomhusdelen helst bör ha ca 15 cm marginal till taket.'' är det verkligen så??? Då hamnar jag med mina 30cm till taket i... även om det bli en Toshiba med 25cm innedel då återstår det bara 5-6 cm till taket??? Vad gör man i så fall? Vill inte flytta LVP till ngn annan plats.