0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det du tänker göra?Var försiktig!! Kom ihåg att du fortfarande har spänning via de andra faserna!!
Det jag gjort rekommenderar jag inte. Jag stoppade in ena fingret i propphållaren.... NÄääää nu skojar jag Jag ville bara minska kwh ...
En elpatron förbrukar aldrig mer energi än den ger värme (om det inte blivit nåt fel som gjort den till radiosändare, vilket jag aldrig hört), det går inte spara nåt på att koppla bort en fas, om inte panna står och kokar bort vatten via säkerhetsventilen.Enda fördelen med att koppla bort en fas är om du har problem med att en viss huvudsäkring går sönder ofta.Pannor som förbrukar mycket energi är antingen dåligt isolerade eller har ett tjuvdrag genom sig (upp i skorsten), plugga alla drag i pannan ordentligt, kanske skall du trycka in isolering eller nåt sånt i eldstaden (om sådan finns, eller är det en ren elpanna) för att förhindra eventuellt tjuvdrag.
1. Så vitt jag kan förstå så är det så, var skulle värmen/energin ta vägen?2. Det beror hur elpatronen är inkopplad, det kan vara så att de andra faserna är kopplade mot den fas du kopplade från först (inte till nolla), omöjligt att säga vad som händer när du kopplar bort en fas utan att få se hur den är inkopplad.3. Drag i skorstenen kan kosta mycket pengar...4. Öppet expansionskärl, så länge de inte läcker eller fryser fungerar det bra, syresätter väl kanske vattnet lite mer, men i övrigt inga större problem. En manuell inspektion av kopplingen direkt under expansionskärlet kan dock vara påkallat då och då, inte så ovanligt att det börja läcka där p.g.a. korrosion.
Du har avbrott i patronen, ström flyter endast i ett element.