Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kompensation efter för grund energibrunn...
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kompensation efter för grund energibrunn... (läst 4103 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lasse-G
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Holmsjö
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Kön:
IVT X15 ger värme sedan 15 jan 08...
Lasse-G
«
skrivet:
20 oktober 2008, 15:16:17 »
Citera
Hejsan!
Vi byter ut en jordvärmepump som checkat ut mot en IVT X15 varvtalsstyrd markvärmepump som vi avser mata med den befintliga jordvärmekollektorn på 400 m kompletterat med en energibrunn på 150 m aktivt djup.
Borrfirman har gjort sitt och påstod att det var borrat enligt beställningen när de lämnade, vi var nöjda och avvaktade bara pumpens installation. Nu har ett "brunns- och borrprotokoll" anlänt i posten och detta gör oss fundersamma, i protokollet står nämligen att man borrat till ett totaldjup på 150 m, med 6 m foderrör och med "stabil grundvattennivå" 6 m under markytan.
Det jag lärt om "aktivt djup" säger att bara den del av borrhålet där kollektorn har kontakt med omgivande berget genom ett värmetransporterande medium (som vatten), får räknas till aktivt djup. Alltså borde vårt borrhål enligt protokollet ha ett aktivt djup om 150 - 6 + ((6-6)/2) = 144 m.
Återförsäljaren ringde på min uppmaning upp borrentreprenören för att bekräfta protokollet och fick svävande svar tillbaka med innebörden att det var "aktivt hela vägen", alltså 150 m.
Jag känner mig inte nöjd med detta och vill ha kompensation men vill samtidigt inte vara svår och besvärlig över 6 ynka meter.
Tacksam för synpunkter på detta i allmänhet och särskilt:
1/Hur stor egentlig betydelse har det för vårt värmesystem att 6 m energibrunn inte borrats?
2/Vad tycker ni är en rimlig kompensation för att vi fått 144 m aktivt djup istället för de 150 som står i avtalet?
Simma lugnt!
Loggat
IVT Premium Line X15 (4,5-17 kW) kopplad till en jordkollektor á 400 m samt 150 m energibrunn. 28 vattenradiatorer och två eldito. Elförbrukning övervakas av en Kamstrup 382.
------------------------------------------------------------
Reservsystem med elkassett på 13 kW för extravärme, för mys en öppen spis och i kristider har vi en vedeldad Osbypanna från 1957.
Prästgård på 280 kvm boyta i två plan plus 60 kvm biyta med källare, tilläggsisolerad vind, timmer i väggarna, 27 tvåglasfönster men treglas i nya dörrar.
Bilder på systemet:
http://picasaweb.google.co.uk/lars.gartner
Rdx
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 3460
Karma +4/-7
Rdx
SV: Kompensation efter för grund energibrunn...
«
Svar #1 skrivet:
20 oktober 2008, 17:10:02 »
Citera
1,500:-
Loggat
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hål, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx. Södra Bohuslän.
Lasse-G
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Lasse-G
«
Svar #2 skrivet:
20 oktober 2008, 18:55:39 »
Citera
Ca 250 kr metern kostar det att borra när framkörningskostnaden dragits.
1500 spänn skulle innebära att kompensationen blir att vi får tillbaka vad dessa 6 m skulle kosta att borra när riggen står på tomten.
Jag tycker det känns billigt som kompensation för ett jobb som inte utförts enligt avtal. Vi klarar oss ändå men det kan ju innebära att borran levererar 240 W mindre över tid och ökar risken för att utarma brunnen på värme.
En X15 kan leverera 17 kW som mest och med 400 m jordkollektor och 150 m bergkollektor ligger vi inte med överdrivna marginaler på köldbärarsidan, ca 12 kW har vi räknat med att kunna ta ut över tid och enstaka dagar kanske maxa pumpen. Varje meter som försvinner blir därför en saknad meter...
Är ett kostnadsavdrag på motsvarande borrkostnaden per meter branchnorm i sådana här lägen?
Loggat
IVT Premium Line X15 (4,5-17 kW) kopplad till en jordkollektor á 400 m samt 150 m energibrunn. 28 vattenradiatorer och två eldito. Elförbrukning övervakas av en Kamstrup 382.
Reservsystem med elkassett på 13 kW för extravärme, för mys en öppen spis och i kristider har vi en vedeldad Osbypanna från 1957.
Prästgård på 280 kvm boyta i två plan plus 60 kvm biyta med källare, tilläggsisolerad vind, timmer i väggarna, 27 tvåglasfönster men treglas i nya dörrar.
Bilder på systemet:
kilo
Expert på värmepump
Antal inlägg: 409
Karma +0/-0
kilo
«
Svar #3 skrivet:
20 oktober 2008, 19:41:12 »
Citera
Räkna ut vad du tror att de saknade metrarna skulle kosta dig i utebliven besparing under borrans livslängd och begär det i kompensation, låt dem sen komma med ett motbud. Det är kanske en startpunkt för förhandlingen i alla fall.
Loggat
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.
Lasse-G
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Lasse-G
«
Svar #4 skrivet:
28 oktober 2008, 17:37:06 »
Citera
Efter lite diskussion om definitionen på "aktivt djup" med min återförsäljare och kontakt med han som borrade, är vi nu alla överens om att hålets aktiva djup ä 144 m, alltså 6 m mindre än vad som beställts av återförsäljaren och samma 6 m mindre än vad som står i avtalet.
Återförsäljaren har tänkt sig att utkräva ett kostnadsavdrag från borrfirman som i sin tur ska komma oss till godo på ett eller annat sätt...
Återkommer när det hänt något...
Loggat
Bilder på systemet:
nisse-72
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
nisse-72
«
Svar #5 skrivet:
26 december 2008, 22:53:01 »
Citera
Hej!
Värt att veta att en seriös värmepumpsinstallatör ALLTID anger ett totalt borrdjup till brunnsborraren & ALDRIG ett djup baserat på endast aktivtborrhål.
I det begärda brunnsdjupet så har då installatören om han är seriös "tagit till" extra meter borrning, oftast ca 10% av totalt borrdjup för att garantera ett bra borrhål som räcker till & som har tillräckligt aktivt borrdjup.
Till er alla som ska begära in offerter KRÄV av er installatör att det är totalt borrdjup som ska borras som står på offert & inget annat.
Grundvatten står oftast på ca 5-10 meter om inget annat kan väntas.
Kompensering för din brunn bör ligga på ca 2-3000kr då du "saknar" djup för all framtid, i ditt fall så kommer det att räcka till i alla fall, så du kan sova lugnt.
Det är din installatör som SKA stå för sin miss & inte borraren, kan vara bra att veta
Lycka till! tomte::
Vänligen
Brunnsborrare & Bosch VP-installatör
Loggat
Bor i passivhus, 2-plan, 216 m2. Uppvärmning golvvärme i båda plan. Värmepump: Bosch EHP 7LW samt FTX-återvinning med kyla & värme + Vbb Bosch WST 300 lit. 1st Borrhål 160 meter. Detta tillsammans ger en uppvärmningskostnad på knappa 3000 kwt per år, helt ok. Hjälper gärna andra med energiberäkningar & lämpligt material för just ert bygge.
Lasse-G
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Lasse-G
«
Svar #6 skrivet:
27 december 2008, 10:19:31 »
Citera
Tack ska du ha för bra information, jag har på känn att återfårsäljaren inte hade helt klart för sig exakt vad "aktivt djup" är och därför inte heller beställt mer än 150 m djup av borrfirman. Därför tycker jag som du att ansvaret faller tyngst på återförsäljaren.
Ännu har inte vår i september beställda värmepump med tillbehör anlänt från IVT, problemet tycks vara tillgången på varmvattenberedarkärl i koppar. Nu börjar det bli kallt även här nere i Blekinge och vi kör sedan länge på elkassett för värmen och en liten lös, direktinkopplad NIBE för varmvattnet. Elkostnaden har dubblats och merkostnaden pga förseningen har passerat 5000 Kr innan året är slut. IVT har i alla fall valt att bjuda på merkostnaden för ett kärl i rostfritt och därmed kan leverans ske i mellandagarna om planen håller.
Eftersom inget ännu har installerats är kompensationsförhandlingarna fortfarande öppna, vi har i alla fall av IVT lovats en avfuktare som kompensation för deras försening. När det gäller återförsäljaren hoppas vi kunna dra av en slant på ett eljobb samma firma gjort hos oss, men ännu inte fakturerat för. 500 kr per meter tycker jag är rimligt som kompensation så det är vad jag kommer att kräva.
God fortsättning till er alla och gott nytt år...
Loggat
Bilder på systemet:
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35476
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
27 december 2008, 18:55:08 »
Citera
Jag skulle nog begära borrhålets totalkostnad/150 meter = (om borrkostnaden är t.ex. 50 000 kr) 333,33 kr X 6 (meter som saknas) =2000 kr.
Detta + den del av besparingen som du inte kommer att få, vilket är enormt svårt att uppskatta, men om vi gissar lite vilt så kanske det rör sig om 50-100 kr/år.
Räkna en normal livslängd på 12 år för värmepumpen så blir det ytterligare 600 till 1200 kr/år.
Totalt alltså 2600 till 3200 kr, får du ut det så ligger du inte helt fel.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Mackey
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Mackey
«
Svar #8 skrivet:
05 januari 2009, 17:06:45 »
Citera
Hej!
Det är alltid svårt att få kompensation för något som i stort sett är rätt utfört. Ibland är det lättare om man börjar att kräver "det orimliga" med mål att få den ersättning man egentligen vill ha.
Du vill ju ha ett 150 m aktivt borrhål och eftersom det inte går att fördjup det felaktiga hål du redan har så är ju "det orimliga" att du säger att du vill ha ett nytt hål som är 150 m aktivt. Det är ju det du beställt. Sedan kan du ju backa till något mera rimligt.
Håller med Richard om att du bör bli kompenserad för totalkostnad/150*6 plus det du kommer att förlora framöver eller som du själv säger, 500:- kr/m. Båda förslagen är ok.
Vad kommer du då att förlora framöver?
Energibrunnens livslängd är ju betydligt längre än 12 år, kanske oändligt. 50 år med 50 till 100:- kronor per år tycker jag är rimligt, dvs 2500:- till 5000 kronor utöver avdrag för de sex metrarna.
Försök komma på sådant som kostar mer för dig men som kanske inte kostar så mycket för leverantören så har du större möjligheter att få en kompensation som du är nöjd med. Det kan vara tillbehör (innegivare, en extra radiator i källaren för att hålla värmen, några reservdelar som brukar behövas förr eller senare) eller tjänster (ett antal år med gratis service, förlängd garanti) eller något annat. Är det någon annan som har förslag på tillbehör eller tjänster som Lasse-G kan få i stället för pengar.
Lycka till!
/Mackey
Loggat
IVT Greenline HT Plus C på 6 kW installerad sommaren 2007 (samma installation har gjorts i 24 andra likadana hus i vårt radhusområde).
Borrhålen är 130 m djupa.
Husen ligger i Stockholm/Vällingby, är på 100 m2 och byggda 1957 i sten (tegel och radonfri blåbetong) och med gamla kopplade 3-glasfönster (3 vanliga glasrutor i fönsterbågen).
Priset för denna "löpandebandinstallation" är 107 000:- kr per hus inklusive allt. Dessutom väldigt snyggt arbete både ute och inne.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Energibrunnar
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1087
dolda: 1
användare: 17
Användare online
:
Heat?
Jippen
telijej
Larsmaja
tyke
hulta
Smurfen.
Johnlennonx
Htpjohwes
Karlbusen
Loggy
Jisse
mindis
Nickmac
ing
uecjs
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info