Hej, vi har 2 vedeldade värmekällor + elradiatorer idag. Den som slår på elementen innan inomhustemperaturen sjunker under 18 ºC blir kölhalad
(nästan), vilket leder till vissa protester hos de övriga familjemedlemmarna.
Det fungerar utan problem när vi är hemma för då värmer vi hela huset bra med kamin och vedspis (ved finns). Möjligen är det aningen kallt i det bortre sovrummet på övervåningen där vi får ha på elementet konstant så fort det kryper under -5 ºC ute.
Det största problemet är att ju att vi såklart inte alltid är hemma och kan elda. Vi måste ju jobba för att betala elräkningen
. Det är då den fiffiga uppfinningen med värmepump borde kunna göra susen! Att hålla varmt till en billigare peng när vi är borta. Sedan antar jag att vi bara slår av den när vi brassar för fullt med veden på kvällarna.
Jag har bifogat ritningar på över- och undervåning. Har placerat in 2 alternativ som jag tror kanske är rätt tänkt efter att ha gått igenom alla (inte riktigt alla kanske) trådar om placering. Det säger sig självt men för sakens skull; röd indikerar innedelen och gul utedelen. Vad tycker ni? Ni verkar ha stenkoll vilket känns oerhört bra innan man kontaktar en installatör.
mvh
Danne