Hej!
Tänkte höra vad ni som verkar ha lite erfarenhet av värmepumpar tycker om placeringen av en sådan i mitt hus.
Det är en 70-tals villa rel dåligt isolerad, dock har vi bytt till 3-glas och komforten i huset ökade markant kallras är ett minneblott.
Det är direktverkande el förståss i hela huset där vi satt olje radiatorer istället för dom gamla "heta som f-n" radiatorerna.
Huset är 126m2 på 1,5 plan. + 86 m2 källare. Entré planet är på 86 m2 där är det heller inga dörrar mellan hall-kök-v-rum-hall.
Nu funderar vi på att skaffa en luft-luft värmepump finns ju en hel del på marknaden att välja på.
Skall man ha den i köket eller vardagsrummet så vill man ju ha en mer designad variant i hallen kanske inte det spelar så stor roll.
Som jag ser det finns det 3 möjliga placeringar i hallen antingen ovanför ytterdörren eller i trappan. (Är dock lite osäker på hur det känns, ducka syndrom eller blås i nacken när man går förbi samt i ansiktet när man är på väg ner, erfarenheter?)
I köket är det på Söderväggen eftersom hela Öster väggen är fönster och därmed gardinstänger ivägen.
Samma sak i v-rum.
I kök och v-rum är ljudnivån också något som man funderar på, tillverkare skrivet tex 20db på lägsta nivå men hur ofta arbetar den på den nivån?
Utedelen är ju också ett frågetecken, vad jag har läst här så är söderläge att föredra då är ju hallen inte optimal ur det perspektivet.
Hur har ni fäst era utedelar, på väggen eller fristående? Med tanke på hur vårt hus är byggt och hur "tjocka" väggarna är (9cm) så kanske vibrationer osv från kompressorn att vara ett bekymmer?
Tacksam för lite input!
Mvh
Anders