0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har nu dragit på en installation av luft/luft vp i evigheter, mest pga lathet, men även pga beslutsångest.... kan helt enkelt inte bestämma mig för vilken jag ska välja! nu får det bli ni, med lite mer kunskap om ämnet än mig som får hjälpa mig. Villa, ca 140m2, två-plans, ungefärlig drift nu: 24000 kwh/år, vattenburet el för tillfället. huset byggdes 1980, pannan är original. hjälp mig! ge gärna kommentarer på varför ni tycker som ni tycker och även förslag på bra sidor att handla på! Tack på förhand!/Henrikps. bor i norrlands inland, så maskinen måste klara detta.
Citat från: hammarby99 skrivet 08 oktober 2008, 12:36:10Har nu dragit på en installation av luft/luft vp i evigheter, mest pga lathet, men även pga beslutsångest.... kan helt enkelt inte bestämma mig för vilken jag ska välja! nu får det bli ni, med lite mer kunskap om ämnet än mig som får hjälpa mig. Villa, ca 140m2, två-plans, ungefärlig drift nu: 24000 kwh/år, vattenburet el för tillfället. huset byggdes 1980, pannan är original. hjälp mig! ge gärna kommentarer på varför ni tycker som ni tycker och även förslag på bra sidor att handla på! Tack på förhand!/Henrikps. bor i norrlands inland, så maskinen måste klara detta.Det beror på hur många kronor du kan tänka dig att investera. En luft/vatten är troligen den som besparar medt kwh. Men en luft/vatten lösning ligger kring 100000kr. Payoff blir minst 10år för dig. En luft/luft som kalarar ner långt under minusgrader borde duga för snabb payoff. Se Mitsubishi Electric på cop 6,1.
Luft/Vatten...är ingen höjdare i Norrlands inland.Medans du funderar föreslår jag att du installerar en L/L R410 inverter. Om du har öppen planlösning kan du klämma till med en större. Tex Fujitsu Nocria eller Toshiba för kanske 17-18.000.Har du en mer sluten planlösning kan du köra med en liten Panasonic eller Mitshubishi för kanske 13-14.000. Allt installerat och klart.Du borde ha pengarna tillbaka på 2-3 år. Onödigt att göda elbolagen mer än nödvändigt!
Menar du alltså att vp:n plus installationen skulle kunna landa på 13-14000, låter ju väldigt bra!
Har man inte tummen mitt i handen är det inte så svårt att få en FD25VABH eller som du kallar den Q Heat 630 driftfärdig för 13-14000:-Köper ni via nätfirma med monteringsdetaljer landar summan på ca 11800:- beoende på rörlängd och eventuella kanaler.Om ni låter någon firma endast driftsätta den för ca 1500:- är ni uppe på dom summorna.Priserna då är under förutsättning att det inte är någon fraktkostnad och det kan vara svårt i Norrlands inland En annan värre förutsättning är att det finns hjälpsamma kylmontörer som inte ockrar på priset för att kona rör och vacumsuga, kylmontörerna kan vara svåra att hitta om det är glesbefolkat då det brukar kunna vara riktigt surt att få hjälp av någon som sitter som herre på täppan i sin glesbyggd
Om kunden vill ge 6-8000:- mer för din så kallade RÄTTA KVALITE så måste väl ändå kunden få avgöra det Visst kan elinstllation tillkomma om det inte finns i närheten, det handlar som jag skrev om att det är möjligt att få det till dom pengarna om man inte har tummen mitt i handen.Kostar inte många kronor att få elen inkopplad av kylmontören om det är i närheten.Varför det inte skulle fungera i verkligheten förstår jag inte riktigt !Kan vara så att du kanske beter dig som dom jag beskrev som sitter som herre på täppan vart du nu befinner dig om du nu är kylmontör
Citat från: larryd skrivet 08 oktober 2008, 14:18:23Luft/Vatten...är ingen höjdare i Norrlands inland.Medans du funderar föreslår jag att du installerar en L/L R410 inverter. Om du har öppen planlösning kan du klämma till med en större. Tex Fujitsu Nocria eller Toshiba för kanske 17-18.000.Har du en mer sluten planlösning kan du köra med en liten Panasonic eller Mitshubishi för kanske 13-14.000. Allt installerat och klart.Du borde ha pengarna tillbaka på 2-3 år. Onödigt att göda elbolagen mer än nödvändigt!Skillnad mellan luft/luft och luft/vatten i Norrland? Då skall du inte satsa på luft/luft heller!!!Då skall du se dig om jord eller bergvärme!Sedan hur kan en bra pump bli sämmre än en billigare i vissa lägen ... nja ...Sedan det där med pengar tillbaka. Det skall du nog minst räkna hem på 3år med en luft/luft!
Citat från: MGKea skrivet 08 oktober 2008, 15:48:31Citat från: larryd skrivet 08 oktober 2008, 14:18:23Luft/Vatten...är ingen höjdare i Norrlands inland.Medans du funderar föreslår jag att du installerar en L/L R410 inverter. Om du har öppen planlösning kan du klämma till med en större. Tex Fujitsu Nocria eller Toshiba för kanske 17-18.000.Har du en mer sluten planlösning kan du köra med en liten Panasonic eller Mitshubishi för kanske 13-14.000. Allt installerat och klart.Du borde ha pengarna tillbaka på 2-3 år. Onödigt att göda elbolagen mer än nödvändigt!Skillnad mellan luft/luft och luft/vatten i Norrland? Då skall du inte satsa på luft/luft heller!!!Då skall du se dig om jord eller bergvärme!Sedan hur kan en bra pump bli sämmre än en billigare i vissa lägen ... nja ...Sedan det där med pengar tillbaka. Det skall du nog minst räkna hem på 3år med en luft/luft!? Hur kan en bra pump bli sämmmre???Förstår faktiskt ingenting!Däremot tar det längre tid för en stor pump att bli lönsam/pengarna intjänade, om man inte har en öppen planlösning!