Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Expansionskärl av plast  (läst 9123 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
Expansionskärl av plast
« skrivet: 08 oktober 2008, 05:24:05 »
Vad säger den samlade expertisen om plastexpansionskärl på kallvindan?

Mitt öppna system är idag bestyckat med ett expansionskärl utav plast? uppe på kallvindan, det är hyfsat isolerat med mineralull runtomkring sig.

Man har ju hört talas om folk som fått ganska omfattande vattenskador utav dessa kärl som är placerade däruppe, men det jag hört so far omfattar endast de av ståltypen.

Om jag skall byta ut skiten och montera ett tryckkärl så måste systemet pluggas uppe på kallvindan då stigar och retur-rören går inuti väggar, samt är ingjutet i källarväggen. Det betyder att jag måste montera en automatavluftare uppe på vindan, och min lokale röris påstår att dessa i regel alltid börjar läka efter x antal år.

Så, borde jag byta för att slippa eventuella framtida stora vattenskador som det stora öppna plastkärlet innebär, eller kan jag vara lugn?


 Sc:,h
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad sebbe

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #1 skrivet: 08 oktober 2008, 07:53:32 »
Ifall det inte finns nåt uppsamlingskärl under expansionskärlet så får du väl kolla upp expansionskärlets kondition med nåt års mellanrum och byta ut när det är dags.
Jag gissar att det är anslutningen till plastkärlet som är akilleshälen i det här fallet.

Ifall du byter till slutet expansionskärl så behövs också säkerhetsventil. Samtidigt gäller också att inte lämna vattenfyllda rör utan cirkulation i kallt utrymme. Det spelar ingen roll hur bra isolerade de är, utan cirkulation fryser de sönder.
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2008, 08:05:38 »
Röret från pannan till expansionskärlet är väl inte grenat ?
Vi hade galvat rör som gick från panna direkt upp till expansionskärl utan att vara grenat någonstans, och från expansionskärlet gick sen röret upp på taket och avslutades med en 180 böj där övertryck då helt enkelt rann ut på taket. Så om man fimpar detta nere i pannrummet och sätter in tryckkärl och man samtidigt korkar igen böjen eller helt enkelt kapar bort allt förstår jag inte reglerna, om det inte är så att att systemet legat grenat med en fungerande stam, men expansionssytemet ska väl ligga separat ?

Kolla om ditt rör upp enbart gick till kärlet eller om dt ligger grenat på vägen.
Det som händer med automat-avluftare är att dom kalkar igen eller sätts igen av slagg från radd-systemet, jag brukar göra ren en sån burk som är kopplad på pannan varannat år, och det är duktigt med gegga runt flottören inuti.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2008, 09:54:51 »
Du skulle kunna sätta en manuell luftare i stället för automatisk.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2008, 13:12:10 »
Röret från pannan till expansionskärlet är väl inte grenat ?
Vi hade galvat rör som gick från panna direkt upp till expansionskärl utan att vara grenat någonstans, och från expansionskärlet gick sen röret upp på taket och avslutades med en 180 böj där övertryck då helt enkelt rann ut på taket. Så om man fimpar detta nere i pannrummet och sätter in tryckkärl och man samtidigt korkar igen böjen eller helt enkelt kapar bort allt förstår jag inte reglerna, om det inte är så att att systemet legat grenat med en fungerande stam, men expansionssytemet ska väl ligga separat ?

Kolla om ditt rör upp enbart gick till kärlet eller om dt ligger grenat på vägen.
Det som händer med automat-avluftare är att dom kalkar igen eller sätts igen av slagg från radd-systemet, jag brukar göra ren en sån burk som är kopplad på pannan varannat år, och det är duktigt med gegga runt flottören inuti.


Röret är inte grenat, jag ljög en snutt då jag sa att det går inuti väggarna hela vägen, jag kommer nämligen åt det nere i källaren, men jag kommer inte åt det tillräckligt för att kunna göra pluggningen där(stålrör). Hursomhelst så är det alltid kallt, så jag har ingen cirkulation i det.

Du skulle kunna sätta en manuell luftare i stället för automatisk.

Det är ngt som jag funderat på, en stålkoppling med slät ansats och huv med fiberpackning, men det blir ett jävla springande från källaren, upp för trappen, ut, upp för stegen, in i hålet, krypa på vindan, AVLUFTA! och sen baklänges ned i källaren igen för att fylla på H2O.... ::) och sedan upp igen, ända tills jag fått ut all luft.
År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #5 skrivet: 08 oktober 2008, 13:47:46 »
Men om du nu sätter in ett tryckkärl i källaren behöver du väl inte lufta det gamla stålröret då om det nu går upp separat, så om du pluggar på vinden och har tryckkärl i källaren kommer du då att enbart ha luft i detta rör under tryck medans stammar m.m avluftas genom att man avluftar olika element, så som jag ser det.

Oftast brukar man kunna komma åt detta stålrör i köksregionen då de oftast går upp parallelt med skorstensstocken, har du måttat ut exakt hur stålröret går upp ? Kan sätta en tia att detta rör har 2 till 4 45* böjar på vägen upp, så om frugan bankar på stålröret kan du ev hitta detta bakom något ikeaskåp/gipsskiva, eller vid snortur-om du har en gammal radd som sitter i köket bör expansionsröret vara nästan dikt intill.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1741
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2008, 13:48:01 »
Kan du inte byta ut plast kärlet mot ett rostfritt.
Samtidigt kolla så att rören till kärlet är friska.
Jag gissar att kärlet inte behöver vara stort=Inte så dyrt.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2008, 14:01:29 »
Har man otur är rostfritt skit e samma, kolla de andra trådarna här på radiatorer, hua......
Dessutom syresätts radd-vattnet till viss del med den gamla öppna tekniken, inte roligt med gamla stålrör.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2008, 14:50:10 »
Du skulle kunna sätta en manuell luftare i stället för automatisk.

Det är ngt som jag funderat på, en stålkoppling med slät ansats och huv med fiberpackning, men det blir ett jävla springande från källaren, upp för trappen, ut, upp för stegen, in i hålet, krypa på vindan, AVLUFTA! och sen baklänges ned i källaren igen för att fylla på H2O.... ::) och sedan upp igen, ända tills jag fått ut all luft.
Skulle detta funka?:
1) avluftaren på vinden stängd och vp avstängd
2) fyll på systemet som vanligt tills det enbart kommer vatten vid radiatoravluftarna.
3) öppna avluftaren (skicka upp en polare på vinden) när systemet är fyllt (förutom avsticket till avluftaren)
4) fyll på vatten till det kommer ut vid avluftaren (polaren stänger luftaren) och höj trycket i systemet till en bit över det önskade.
5) starta vp och kör upp systemet i temp ett tag
6) stäng av vp
7) lufta radiatorerna + samt manuella avluftaren
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det går, i buskar och hår.....
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2008, 15:42:02 »
Men om du nu sätter in ett tryckkärl i källaren behöver du väl inte lufta det gamla stålröret då om det nu går upp separat, så om du pluggar på vinden och har tryckkärl i källaren kommer du då att enbart ha luft i detta rör under tryck medans stammar m.m avluftas genom att man avluftar olika element, så som jag ser det.

Oftast brukar man kunna komma åt detta stålrör i köksregionen då de oftast går upp parallelt med skorstensstocken, har du måttat ut exakt hur stålröret går upp ? Kan sätta en tia att detta rör har 2 till 4 45* böjar på vägen upp, så om frugan bankar på stålröret kan du ev hitta detta bakom något ikeaskåp/gipsskiva, eller vid snortur-om du har en gammal radd som sitter i köket bör expansionsröret vara nästan dikt intill.

Röret går parallellt med murstocken, inuti väggarna.

Men det med att det kanske inte behöver luftas är ju faktiskt sant, åtminstone om jag har en vätskenivå som klart överstiger T-anslutnigen till stigaren.

Jag måste nog ta hit en röris igen för ordentlig genomgång och disskussion.

Skulle detta funka?:
1) avluftaren på vinden stängd och vp avstängd
2) fyll på systemet som vanligt tills det enbart kommer vatten vid radiatoravluftarna.
3) öppna avluftaren (skicka upp en polare på vinden) när systemet är fyllt (förutom avsticket till avluftaren)
4) fyll på vatten till det kommer ut vid avluftaren (polaren stänger luftaren) och höj trycket i systemet till en bit över det önskade.
5) starta vp och kör upp systemet i temp ett tag
6) stäng av vp
7) lufta radiatorerna + samt manuella avluftaren


Det borde absolut funka. Fast det är juh bara vid igångkörningen som det är lite omständigt, efter det skall man inte behöva upp på vindan nå mer, annat än för täthetskontroll med jämna mellanrum.

År 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
År 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
År 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
År 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Tony B

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 394
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Expansionskärl av plast
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2008, 20:27:31 »

Det betyder att jag måste montera en automatavluftare uppe på vindan, och min lokale röris påstår att dessa i regel alltid börjar läka efter x antal år.

 Sc:,h

Hej
Om du köper en spirotop som högpunktsavluftare så kommer du inte att få de normala problem som en automatavluftaren får.
Den kostar mera men jag har under alla mina år som jag har jobbat ned energisystem aldrig haft ett problem med en spirotop.
Det är en av de få som klarar av att hantera glykolblandat vatten också. Funkar bra som avluftare på mitt solfångarsystem.

Rsk nr. 4845537

MVh
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!