0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Röret från pannan till expansionskärlet är väl inte grenat ?Vi hade galvat rör som gick från panna direkt upp till expansionskärl utan att vara grenat någonstans, och från expansionskärlet gick sen röret upp på taket och avslutades med en 180 böj där övertryck då helt enkelt rann ut på taket. Så om man fimpar detta nere i pannrummet och sätter in tryckkärl och man samtidigt korkar igen böjen eller helt enkelt kapar bort allt förstår jag inte reglerna, om det inte är så att att systemet legat grenat med en fungerande stam, men expansionssytemet ska väl ligga separat ?Kolla om ditt rör upp enbart gick till kärlet eller om dt ligger grenat på vägen.Det som händer med automat-avluftare är att dom kalkar igen eller sätts igen av slagg från radd-systemet, jag brukar göra ren en sån burk som är kopplad på pannan varannat år, och det är duktigt med gegga runt flottören inuti.
Du skulle kunna sätta en manuell luftare i stället för automatisk.
Citat från: digitalrobert skrivet 08 oktober 2008, 09:54:51Du skulle kunna sätta en manuell luftare i stället för automatisk.Det är ngt som jag funderat på, en stålkoppling med slät ansats och huv med fiberpackning, men det blir ett jävla springande från källaren, upp för trappen, ut, upp för stegen, in i hålet, krypa på vindan, AVLUFTA! och sen baklänges ned i källaren igen för att fylla på H2O.... och sedan upp igen, ända tills jag fått ut all luft.
Men om du nu sätter in ett tryckkärl i källaren behöver du väl inte lufta det gamla stålröret då om det nu går upp separat, så om du pluggar på vinden och har tryckkärl i källaren kommer du då att enbart ha luft i detta rör under tryck medans stammar m.m avluftas genom att man avluftar olika element, så som jag ser det.Oftast brukar man kunna komma åt detta stålrör i köksregionen då de oftast går upp parallelt med skorstensstocken, har du måttat ut exakt hur stålröret går upp ? Kan sätta en tia att detta rör har 2 till 4 45* böjar på vägen upp, så om frugan bankar på stålröret kan du ev hitta detta bakom något ikeaskåp/gipsskiva, eller vid snortur-om du har en gammal radd som sitter i köket bör expansionsröret vara nästan dikt intill.
Skulle detta funka?:1) avluftaren på vinden stängd och vp avstängd2) fyll på systemet som vanligt tills det enbart kommer vatten vid radiatoravluftarna.3) öppna avluftaren (skicka upp en polare på vinden) när systemet är fyllt (förutom avsticket till avluftaren)4) fyll på vatten till det kommer ut vid avluftaren (polaren stänger luftaren) och höj trycket i systemet till en bit över det önskade.5) starta vp och kör upp systemet i temp ett tag6) stäng av vp7) lufta radiatorerna + samt manuella avluftaren
Det betyder att jag måste montera en automatavluftare uppe på vindan, och min lokale röris påstår att dessa i regel alltid börjar läka efter x antal år.