Hej
Har haft en bergvärmepump installerad i 3-4år en Autoterm MAX C7, har redan från starten behövt höja värmekurvan till skyarna för att få en hygglig värme inomhus, vid minus 5grader och därunder spelar det ingen roll hur varmt vatten värmepumpen ger ifrån sig, det blir inte varmt ändå, När jag diskuterat med vänner, rörmokare etc, så har jag kommit fram till att problemet ligger i att jag har för underdimensionerade radiatorer (iaf vad jag trott) anpassade för oljeledning och inte alls det lågtemp system som jag har idag.
Övervåningen är totalrenoverad och har i samma veva bytt ut alla radiatorer och rör, (LK PEX rörirör) när jag nu startat igång den "slingan" så får termostaterna strypa nästan hela tiden och ändå har jag betydligt varmare här uppe än i övriga huset (i källarn får jag inte upp mer än 18grader.
Men så när jag startade igång ett element i källarn som vart avstängt länge så märkte jag till min förvåning att det nedre röret blir varmt, alltså returen. Tänker fan är det elementet felkopplat och därför jag inte får någon värme i källarn (det är en 2,2meter lång 3radig radiator så effektmässigt ska den utan tvekan klara av gillestugan. Det slog mig, kanske är alla radiatorer felkopplade? Så jag gick runt med min lilla ir termometer och mätte elementen i källarn och mellanvåningen där jag haft problem.
Det visar sig att ALLA element är felkopplade tilloppet i botten, inte undra på att det blir total kass verkningsgrad på elementen,
Rörmokarn som installerat värmepumpen måste ha tagit fel på Retur och Tillopp som han så fint har skrivit med tursch på de gamla rören i pannrummet.
Jag ska ringa Firman som har installerat värmepumpen imorgon och be att de kommer hit och tittar på det och förhoppningsvis bekfräftar att de kopplat fel och åtgärdar det hela.
Vågar inte ens tänka på hur många starter Stackars värmepumpen har fått göra i onödan för att det inte blir någon "vettig" cirkulation på vattnet.
Får se hur det går...Mina element kanske inte är så fruktansvärt underdimensionerade som jag tänkte från början. När jag räknat på det så har jag tillochmed fått hyffsade effektsiffror även vid DT30 på de gamla elementen. För om ja tänker rätt så, om vattnet kommer in i nederkant och ut däruppe så kan ju i princip nytt varmt vatten åka raka vägen ut igen, Förmodligen förklaringen att jag fått märklig och ojämn värme på radiatorerna...samt att jag får så dålig tempdiff på Värmebärare ut och in. Värme stiger ju uppåt och om returen sitter i botten så borde det betyda att det kallaste vattnet lämnar radiatorn, i mitt fall har det "varmaste" vattnet lämnat radiatorn...
Känns pinsamt och otroligt irriterande att jag inte uppenbarat eller märkt problemet tidigare...