Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: varmvatten temp  (läst 1418 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
varmvatten temp
« skrivet: 06 oktober 2008, 21:54:08 »
Läste i boken till bosch vp att den kan ge framledningstemp på 65 ºC max retur 58 ºC men vid varnvatten laddning kan man endast ställa upp tempen till 54 ºC varför är det så ? Samt är det så på alla vp som kan ge hög framlednings temp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad vandenHoogen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: varmvatten temp
« Svar #1 skrivet: 29 november 2008, 02:46:21 »
Förstår visserligen inte varför man vill ha varmare än 54grader?

Men vad jag har märkt när det gäller min värmepump AutoTerm Max C7 (Samma som bosch) så spelar det ingen roll vad jag ställer in varmvattentempen på, den värmer ALLTID upp vattnet till 54grader. Även om jag ställer in det på 40grader och kopplingsdiff på 8. Vilket enligt mig borde betyda att den startar vid 36 och slår ifrån vid 44. Antar att de har gjort så för att undvika legionella tillväxt? Men det står inget att den beter sig så i handboken. Däremot så stämmer den "nedre gränsen". Eftersom den nu värmer vattnet till 54grader (enligt instruktionsboken så är varmvattnet ytterligare 5 grader varmare då givaren sitter i den yttre behållaren. Vilket borde innebära att varmvattnet värms till ca 59 grader. Ser då ingen anledning att låta tillskottet gå in en gång i veckan för att värma ytterligare 5 grader.?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: varmvatten temp
« Svar #2 skrivet: 29 november 2008, 16:29:58 »
om givaren sitter i den yttre behållaren borde tempen i den inre vara lägre
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!