Hejsan på er alla...
Till först måste jag framföra att jag är en "finnjävel", så min svenska kan verka lite underlig emellanåt, men till saken.
Jag byggde/bygger ett nytt hus i sydöstra Finland, och skaffade Fighter 410 som värmekälla. Jag har cirkulerande vattengolvvärme, kakelbelagt golv i nedre våningen, och gipsskivor med laminat i övre våningen. "slingorna" är nedsänkta i nånsorts metallskiva under gipsskivorna, som hjälper till att sprida värmen jämt. Kvadrater i huset är ca 150, och ca 500 kubik.
Manualen till maskinen har jag på finska, men förstod inte mycket av den, så jag laddade ner en svenskspråkig i tron att jag skulle förstå den bättre, men nej...
Kanalbeskrivningarna säger mig inget. Punkt 1, 5, 6 och 7 förstår jag, men vad beskriver dom andra punkterna/kanalerna?
Jag försöker få rätta inställningar på maskinen, men golvet/bostaden känns kall. Jag har "val värmekurva" på 5 och "förskjutning" på -1, men golvet känns kallt. Nusombäst har vi ca 10 varmt på dagarna, och ca -2 på nätterna, och vandrar mot kallare tider.
Ventilationsflöden är inte ställt in ännu, utan bara satt lite "ditåt", och tillluftsbatteriet är grekiska för mig...
Om nån vänlig person kunde förklara för mig vad diverse kanaler visar för värde, skulle jag vara tacksam.
Mvh,
Björn
Finland