0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har satt in en slangvärmare i min toyota, och kompisen som köpte samtidigt som mig satte in en konstaktvärmare på sin.Jag får rätt varm motor (minst lika varm som en blockvärmare) medan han upplever att den inte blir riktigt så varm som den brukar med en vanlig blockvärmare. Jag hade dock problemmed att det började läcka vid anslutningen (slangen "smälte" nästan och det började läcka vid slangklamret. Drog igen några gånger men det lcökte ändå efter en tid.Till sist bytte jag slangen till en gammal hederlig som jag hade liggande, inga problem sedan dess.Jag är nöjd med slangvärmaren.
Det finns ju till och med vissa biltillverkare som rekommenderar att montera kontaktvärmaren på oljetråget, vilket är helt galet med dagens motoroljor. Det är kylvattnet som skall värmas och inte motoroljan och det görs helt klart bäst med slangvärmaren. Dessutom har den lägre driftskostnad.
Jag vet bara hur dålig den är på min Audi A3:a, När det är -20 så är det knappt man får igång bilen fast motorvärmaren har suttit i tre timmar.Jag har även en Audi 100:a med insticksvärmare. Och fast den har lägre effekt och sitter på en mycket större motor så är det inga problem att starta den bilen vid -30.
Det som är dåligt tycker jag är att biltillverkarna inte kan förbereda för motorvärmare på ett bättre sätt. Nu måste motorvärmartillverkarna testa fram vilken motorvärmartyp och monteringsätt som passar bäst på varje motortyp som finns. Och det är vi köpare som i slutändan får betala för detta.
Finns det ingen bensinvärmare för eftermontering till den modellen? Om du nu vill ha en varm bil vill säga, för prislappen stiger ju.