0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
...Tycker det är fruktansvärt tråkigt, att som ts-f sälja Altherman till privatpersoner som i sin tur får lista ut hur det ska kopplas och hur det ska fungera. För ts-f:s kunskap är endast "Vet litegrann om Altherman". Det räcker inte.....om man vill ha komfort och ekonomi av Altherman....
...När vi fått super-error på datorn och bär den till verkstan, så ifrågasätter väl knappast någon prislappen 1500 kr. Trots att arbetet endast tog 1 timma, samt utrustningen är kunskap och en radiomejsel. ...
Larryd. Du skriver att du har sparat 30 000 kr på att installera värmepumpen själv. Då är det vad jag kan förstå, endast utedelen EcoAir105 som du har monterat. Eller monterade du Pulsonex tillsammans med EcoAir? (tittar man på Pulsonex hemsida, så är det endast oljepannor som jag hittar)Larryd...du anger i din signatur följande anläggning:"L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage."Om man kan uppskatta kostnaden för att få ovanstående på plats, så uppskattar jag det till ett sexsiffrigt belopp. Driftkostnaderna ser inte ut att bli så låg heller.
En Daikin Altherma för 93.000+moms klara inte att värma min kåk ensam.
Kul det här med snacket runt CTC/Altherma särskilt när man ser larryds inlägg. Jag vill bara gratulera dig till att ha gjort ett sådant klipp samt sparat en god slant.Att du sedan vet att Altherman inte räcker till för uppvärmning av ditt hus gör ju ditt val helt ok.Det här med att du har 2 st L/L pumpar som ( hjälper till med uppvärmningen ) gör väl att behovet minskar på att L/V pumpen vilket kan vara orsaken till att du har en så god inbesparin , så en en gång grattis.I mitt hus tycks det funka har allt för lite statistik för att dra någon slutsats än men återkommer med resultat. Huset 1 plan 135 m2 +källare 25 m2 träfasad 2 glas fönster byggår 60 tal plats Kimito Åbolands skärgård.