Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Foma AW6200 eller alternativ i den prisklassen??  (läst 6955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gengis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Foma AW6200 eller alternativ i den prisklassen??
« skrivet: 02 oktober 2008, 15:33:23 »
Har en fastighet med vattenburen värme, byggår okänt men äldre kåk från kanske 1930. Spån i väggarna verkar hålla värmen riktigt bra. Köpte i somras så lite svårt uttala mig närmre då jag inte gjort en vinter i huset ännu.

c:a 32 000kWh el för uppvärmning och hushållsel är beräknat utifrån siffror från föregående ägare.

Bottenplan 80kvm, övre plan med snedtak 70kvm. Totalt att värma upp lite i överkant 160kvm

Hittat en billig pump på Jula
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=416050

NÃ¥gon som har personlig erfarenhet?

Jag har utöver dessa 160kvm ytterligare 60-80kvm som idag är kallställt i en närliggande byggnad med 10m värmekulvert till aktuella fastighet. Som jag läst ska man underdimensionera värmepumpsanläggningen för bästa verkningsgrad.

Jag kan med andra ord OM FW6200 är överdimensionerad (ja är det den får ni gärna påpeka) skicka överskottet ut till denna byggnad. Här vill jag ha frysfritt isf c:a 10grader räcker.

Nybörjare, kom gärna med råd om andra modeller. Även dyrare men ge mig isf argument till att betala mer. Min ursprungliga tanke var bergvärme men börjar tänka om lite...

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Foma AW6200 eller alternativ i den prisklassen??
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2008, 17:26:22 »
Med 32000kWh i förbrukning bör du nog satsa på en lite större pump (beakta att du kanske kommer att belasta pumpen mer i framtiden med det intill liggande bygget så mitt personliga val hade blivit 8kW)

Tillerkarna rekomenderar med sina beräknings program

CTC EcoAir 107 (7kW)
NIBE 2025-8 (8kW)
IVT Optima 8kW (Bosch EHP AW 8kW ,Carrier 30NQL700)

eller något likvärdig och kostnaden för ovanstående pumpar ligger på ca 38000-50000kr Exlusive installation
När tillverkarna beräknar vilken pump du behöver så dimensionerar dem till ca 70-80% av värmebehovet och resten som spets värme (El,pellets,olja).
För att få exakt beräkning för ditt hus måste du kontakta en återförsäljare
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gengis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Foma AW6200 eller alternativ i den prisklassen??
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2008, 18:32:58 »
jag vet inte hur tillförlitligt 32000Kwh är

Jag kommer att lägga golvvärmeslingor i den idag kallställda fastigheten. Jag har även skorsten på båda kåkarna så det blir kamin i minst en av dom.

Enligt förra ägaren var det VÄLDIGT varmt inne och dom vädrade ibland ut värme på vintern, jag tror inte jag öppnar ett fönster utan hellre håller lägre värme från pannan :)

Nu har jag konstaterat att en energicentra verkar vara samma som den foma jag hittat?

Om en inte räcker till går det väl att komplettera med ytterligare en eller blir det meckigt att få till med två cirkulationspumpar i samma system?

Alternativt en luft/luft som komplement?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Foma AW6200 eller alternativ i den prisklassen??
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2008, 18:35:56 »
hej.
energicentrapumpen är exakt samma pump men billigare !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!