Har en fastighet med vattenburen värme, byggår okänt men äldre kåk från kanske 1930. Spån i väggarna verkar hålla värmen riktigt bra. Köpte i somras så lite svårt uttala mig närmre då jag inte gjort en vinter i huset ännu.
c:a 32 000kWh el för uppvärmning och hushållsel är beräknat utifrån siffror från föregående ägare.
Bottenplan 80kvm, övre plan med snedtak 70kvm. Totalt att värma upp lite i överkant 160kvm
Hittat en billig pump på Jula
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=416050Någon som har personlig erfarenhet?
Jag har utöver dessa 160kvm ytterligare 60-80kvm som idag är kallställt i en närliggande byggnad med 10m värmekulvert till aktuella fastighet. Som jag läst ska man underdimensionera värmepumpsanläggningen för bästa verkningsgrad.
Jag kan med andra ord OM FW6200 är överdimensionerad (ja är det den får ni gärna påpeka) skicka överskottet ut till denna byggnad. Här vill jag ha frysfritt isf c:a 10grader räcker.
Nybörjare, kom gärna med råd om andra modeller. Även dyrare men ge mig isf argument till att betala mer. Min ursprungliga tanke var bergvärme men börjar tänka om lite...