Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Placering och dimensionering för en 1-½ plans energislukare från förra seklets b
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Placering och dimensionering för en 1-½ plans energislukare från förra seklets b (läst 1991 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nicolito
Nybörjare
Antal inlägg: 7
Karma +0/-0
nicolito
Placering och dimensionering för en 1-½ plans energislukare från förra seklets b
«
skrivet:
01 oktober 2008, 22:38:46 »
Citera
Goddag,
Som oerfaren i värmepumpsvärlden hoppas jag att någon eller några av er kan komma med några bra tankar om
var
och
vad
jag skall placera i min mors gamla villa.
Huset är ett riktigt energislukarmonster: byggt 1908, timrat med 15 cm virke och panel (ingen isolering). 1-½-plan på ca 125 m2 enligt skiss jag försökt göra. Självdrag och krypgrund, oisolerat vindsutrymme och garderober på andra våningen.
I trappan upp sitter en dörr på 85*200 cm. Jag hoppas värmen tar sig upp i alla fall.
Huset befinner sig mellan herrljunga och Borås (Inga extrema vintrar med andra ord). Årsförbrukningen var trots detta 24500 kWh förra året (knappt minusgrader).
Själv misstänker jag att det ideala ur värmespridningssynpunkt vore att placera den ovanför ingången till köket, men jag undrar vad detta skulle innebära för pumpen. Det kan nämligen bli ganska tjockt med
stek-os
där inne och ventilationen är i princip icke-existerande (spjäl i spisen). Dessutom undrar jag om det är så klokt med tanke på att all matlukt blåses ut i resten av huset.
I vilket fall har jag funderat på några alternativa placeringar som jag markerat med rött (ovanför dörrarna eller vid fönstren.
Utedelen kommer sitta på baksidan. Var skulle ni rekommendera att sätta innedelen, och hur stor effekt tror ni kan behövas?
Jag funderar för tillfället på en toshiba ras13ckvp-e, men det kan ju förändras :,v(
Vore tacksam för alla synpunkter.
En sista fråga är om man kan placera innedelen under ett fönster och få lika bra uppvärmning, eller om den bör sitta högt?
Tack på förhand
Loggat
nicolito
Nybörjare
Karma +0/-0
nicolito
SV: Placering och dimensionering för en 1-½ plans energislukare från förra seklets b
«
Svar #1 skrivet:
05 oktober 2008, 21:10:40 »
Citera
Finns det ingen som har några idéer?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 36007
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Placering och dimensionering för en 1-½ plans energislukare från förra seklets b
«
Svar #2 skrivet:
06 oktober 2008, 08:40:21 »
Citera
Det kan nog bli lite svårt att få ut värmen bra i ett hus med så pass många rum och dörrar, om jag ägde huset skulle jag nog sätta den i vardagsrummet, på gaveln, och sedan ta upp en större öppning där dörren mot köket är.
Finns det inte ett vattenburet värmesystem i huset?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
nicolito
Nybörjare
Karma +0/-0
nicolito
«
Svar #3 skrivet:
06 oktober 2008, 10:13:37 »
Citera
Tack för ditt svar rickard,
Tyvärr finns det inte något vattenburet system. Det hade varit väldigt bra, men idag sitter det elradiatorer i alla rum och en investering i vattenburet system känns lite för stor just nu.
Rummen är visserligen många, men de är inte så stora. Innermåtten på hela nederväningen är 11*8 meter.
Jag misstänkte att vardagsrummet var en bättre placering. Spelar det stor roll om den sitter över eller under ett fönster?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #4 skrivet:
06 oktober 2008, 10:57:35 »
Citera
Om du sätter den under ett fönster är det viktigt att luften har fritt flöde framåt för att den skall kunna sprida värmen på ett bra sätt, detta ger sig ju som regel själv om du placerar den högt.
Rent värmeekonomsikt så bör en låg placering vara bättre än en hög.
Vill man köra AC (kyla) med den sommartid är det inte så bra att montera den lågt, då den kalla luften då får svårt att kyla mer än golvet.
Rent generellt är nog en placering i köet inte sämre än i vardagsrummet, men med tanke på stekoset så valde jag vardagsrummet.
Om ett av de två mindre rummen "innanför" kök och vardagsrum kan få vara lite kallare än det andra kanske en köksplacering ändå är bättre...
Typ om rummet innanför vardagsrummet kan vara mer eller mindre kallt vintertid så kanske en placering av värmepumpen i köket är bättre, men jag misstänker att rummet vid vardagsrummet är sovrum? och valde lite därför också placeringen i vardagsrummet.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
nicolito
Nybörjare
Karma +0/-0
nicolito
«
Svar #5 skrivet:
06 oktober 2008, 11:08:22 »
Citera
Jag tror inte att innerdelen skulle må bra av min mors kök. Det kan vara väldigt likt lützen där inne när hon lagat mat. Enda ventilationen i köket är ett spjäl i murstocken, och den är det inte mycket drag i...
Annars används det lilla rummet bredvid köket mest, både som kontor och bibliotek. Det andra lilla rummet är mer ett "finrum"
. Nu i veckan hade hon stängt dörrarna till både vardagsrummet och dit vilket medförde att det var säkert 5 grader kallare därinne. Detta bara för att spara energi. Men med en ny värmekälla tror jag nog "finrummet" blir mer använt än det andra.
Vad som oroar mig mest är att matoset ska blåsas ut i resten av huset. Sovrummen är för övrigt uppe. Når värmen dit med denna planlösning tro?
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #6 skrivet:
06 oktober 2008, 12:25:21 »
Citera
Om man tänker sig att hon låter alla dörar stå lite öppna borde man kunna få en rätt bra cirkulation på luften, hon lär behöva minst en 6 kW värmepump.
Hur mycket värme som kommer vinden till godo kan jag inte uttala mig om, men en del kommer ju säkert att slinka upp.
Kanske skulle man göra något åt ventilationen i köket, borde väl inte vara omöjligt att montera en köksfläkt, eller i vart fall en kåpa som leder in stekoset i murstockens spjäll lite effektivare.
Borra in en fönsterventil i köksfönstret, och en kåpa över spisen som leder in stekoset i skorstenen... det borde blir bra mycket bättre.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 686
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
Huddinge
tipo874
Börje__
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info