0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På övervåningen behövs inte mycket värme, den värms ju till stora delar av undervåningen, så med tanke på detta skulle en placering högt upp i trapphuset kunna vara en fördel.
Jag tänkte följande, in med energi i systemet och låt f/p sköta resten. Låter l/l gå ngn grad lägre än inställd temp på inne temp, och se f/p klarar sig utan att värmepatron går igång. Har funkat hos mig i 1,5 år.
Jag skulle köra frånluftsvärmepumpen med elpatronerna avslagna och sedan låta luft/luftvärmepumpen står för värmen helt i de rum som den kommer åt att värma (stängda termostater på radiatorerna i dessa rum), då räcker frånluftvärmepumpens effekt kanske till för att hålla tappvarmvatten och värme i rum som inte nås av luft/luftvärmepumpen.COP:n är liknande på FLVP och LLVP så jag tror inte att det har nån större betydlese vilken av dem som du prioritera med tanke på börvärdet för innetemp.
Citat från: Rickard skrivet 04 oktober 2008, 14:50:12Jag skulle köra frånluftsvärmepumpen med elpatronerna avslagna och sedan låta luft/luftvärmepumpen står för värmen helt i de rum som den kommer åt att värma (stängda termostater på radiatorerna i dessa rum), då räcker frånluftvärmepumpens effekt kanske till för att hålla tappvarmvatten och värme i rum som inte nås av luft/luftvärmepumpen.COP:n är liknande på FLVP och LLVP så jag tror inte att det har nån större betydlese vilken av dem som du prioritera med tanke på börvärdet för innetemp. Du har rätt Rickard. Jag visste inte att den här ämnet pågår på två olika trådar samtidigt (time to merge them, may be!). Jag har skrivit ett svar som liknar ditt på frånluft tråd. Det som du sa om krypgrundavfuktare och varmt golv (och hela huset) upplever jag nu efter installation av krypgrundsavfuktare. Dessutom tror jag att jag kanske skulle ha klarat med enbart FLVP om jag hade installerat krypgrundsavfuktare innan luft luft värmepump som stöd till FLVP. FLVP går på ekonomidrift, LL vp är avstängt, inomhus temp är 23 grader, utetemp är 7grader, krypgrund temp är 16 grader, och krygrundsavfuktare fungerar fint. Nu har jag överskott på värme