0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej BulloVilken klubb spelar du i?Svinga lungt//kjulakalle
Varav luftvärmepumpar: Bostadsvåning: 60,0 kwh, källare: 52,0 kwh = 112,0 kwh enl separata Etechmätare. (Sept 2007 = 157 kwh)
Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2008, 00:23:40Varav luftvärmepumpar: Bostadsvåning: 60,0 kwh, källare: 52,0 kwh = 112,0 kwh enl separata Etechmätare. (Sept 2007 = 157 kwh)Hej RaffenJämför man sep 2007 med sep 2008 avseende medeltemp så är 2008 ca 1 grad kallare i norra Götaland och Svealand. Du borde alltså ha fått en högre värmepumpsförbrukning i år. Har du eldat eller snålat med värmen eller är det en effekt av att värmepumparna går på lägre effektuttag ? Kanske dina elmätare visar fel (för lite) vid så lågt effektuttag ? MVH/Gano
Citat från: Gano skrivet 06 oktober 2008, 11:41:34Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2008, 00:23:40Varav luftvärmepumpar: Bostadsvåning: 60,0 kwh, källare: 52,0 kwh = 112,0 kwh enl separata Etechmätare. (Sept 2007 = 157 kwh)Hej RaffenJämför man sep 2007 med sep 2008 avseende medeltemp så är 2008 ca 1 grad kallare i norra Götaland och Svealand. Du borde alltså ha fått en högre värmepumpsförbrukning i år. Har du eldat eller snålat med värmen eller är det en effekt av att värmepumparna går på lägre effektuttag ? Kanske dina elmätare visar fel (för lite) vid så lågt effektuttag ? MVH/GanoHej Gano! Ja jag har ju också uppfattningen att sept 2008 var något kallare jämfört med sept 2007 utan att ha kollat upp detta, men det var ju bra att du bekräftar detta Gano. När det gäller min uppgivna förbrukning på pumparna så vill jag säga att källarpumpen visar max 1% fel (för mkt), däremot så visar pumpen i bostadsvåningen (Toshiban) ca 6-10% fel (också för mkt) enligt min uppgivna förbrukning enl Etech, och jämfört gentemot Enermeten. Sen om jag har snålat det vet jag inte direkt, även om den bästa besparingen ju ligger i den energi man inte måste använda alls, men faktum är väl att jag redan som jag nämnde tidigare för dig har sett den stora nyttan av 2 st pumpar, och att jag faktiskt kommer att spara en hel del energi på detta. Anledningen är ju att tidigare så hade jag ju bara källarpumpen, och för att hålla värmen även i bostadsvåningen så fick den ju gå klart mkt tuffare. Nu när jag har Toshiban i bostadsvåningen så blir det ju något helt annat ju, den tickar ju på i knappt styrfart ju, oftast mellan 150-160 watt och upp till ca 220-230 watt, nästan oförskämt billigt alltså, sen har jag ännu inte gått igång med kontinuerlig körning av källarpumpen eftersom vi inte är så mkt därnere förrän framåt november månad, så den pumpen kör jag nu bara på kvällarna för att trycka upp temperaturen och hålla luftfuktigheten på en bra nivå.Jag kan väl nämna också att jag nu har beställt 2 st Voltcraft-mätare från Conrad som jag får om några dagar, så det skall bli riktigt intressant att se om de mätarna kan mäta en rätt förbrukning kanske??
Citat från: Raffen skrivet 06 oktober 2008, 12:08:41Citat från: Gano skrivet 06 oktober 2008, 11:41:34Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2008, 00:23:40Jo det är väl nog så att när en pump går på "dellast" så blir den "effektivare" , Och nu när Raffen har 2 pumpar så hjälps de ju åt att jobba , och så har han väl "snålat" och behöver kanske ej använda nåt EL-element !?? ThumbsupOtroligt att det ännu i dagens läge finns folk man känner som ej tror riktigt (läs : förstår inte riktigt)på luft(och frånluft)värmepumppar, men när de väl har en själv så då förstår de !
Citat från: Gano skrivet 06 oktober 2008, 11:41:34Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2008, 00:23:40
Citat från: Raffen skrivet 01 oktober 2008, 00:23:40