Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga ett system  (läst 4831 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bygga ett system
« skrivet: 29 september 2008, 16:26:51 »
Hej Alla!

Jag skulle vilja ha rÃ¥d och dÃ¥d angÃ¥ende värmesystem. Jag tänkte bygga ihop värmen själv (ingen röris vill ta i mitt hus dÃ¥ jag vill köpa grejerna själv och dessutom göra sÃ¥ mycket som möjligt själv). MEN jag har inte koll pÃ¥ vad jag behöver sätta ihop.  I dagsläget finns en IVT optima 700 - enbart. Jag har tänkt att sätta in element, ackumulatortank med en vv-beredare i serie (vill ha MYCKET varmvatten!!) och förbereda för sol, och för en vattenmantlad mysbraskamin.

Hur ska jag konstruera ihop detta? Vad behöver jag?

Alla råd emottages tacksamt! (glada tillrop och principskisser skulle vara JÄTTEBRA!)

Vänliga hälsningar!
/Ove
P.S. Jag hittade inte nån sån här tråd nånstans, men det finns säkert!!
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #1 skrivet: 29 september 2008, 16:35:11 »
Här är en principskiss, den borde funka med en Optima också. Pannan på bilden kan givetvis ersättas med en vattenmantlad kamin.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10561-3.pdf
« Senast ändrad: 29 september 2008, 16:38:35 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #2 skrivet: 29 september 2008, 22:45:05 »
Tackar tackar!

Fler frågor! :)

Jag har kollat in denna tanken...  ACKUMULATORTANK KV500 VIT M.2ST KAMRÖRSSLINGOR (om man söker pÃ¥ maniarmatur.se, ackumulatortankar - traryd sÃ¥ hittar man den)... Nu är dÃ¥ frÃ¥gan - räcker denna till för mitt hus pÃ¥ 188 m2 och sagda ivt optima 700 med framtida tillbehör av typ sol och ved?

Fast eller flytande kondensering? Fördelar och nackdelar?

Hur låg temperatur kan man köra i acktanken vid fast kondensering och ändå ha nån slags effekt ut?

Ja, det var allt för nu... Jag kommer säkert på mer imorrn!

MVH
/Ove

Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #3 skrivet: 30 september 2008, 09:34:28 »
Kollade in Nibes ritning... Ska det varma vattnet frÃ¥n pumpen gÃ¥ in i den övre delen av acktanken??  :o
Borde inte det varma vattnet komma in nÃ¥nstans i mitten?? Eller tänker jag fel..?  Sc:,h 

Sen undrar jag om det inte ska vara nån exptank på vp-sidan av acktanken? Eller tänker jag fel även där...?

Det är mycket nu...  huvuddunk

/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #4 skrivet: 30 september 2008, 10:20:13 »
När det gäller dimensioneringen så är frågan om en 7 kW VP räcker?
Så frågan är var huset står och hur gammalt och välisolerat det är?

Den där acktanken kommer säkert funka bra, anslutningen från VP:n brukar man sätta rätt långt upp på tanken.

På ritningen är det ett öppet expansionskärl inritat, ska du ha ett nytt slutet så är bästa placeringen på returen från radiatorerna. Det behövs bara en om du inte sätter dit en massa avstängningsventiler mot kaminen, har du 2 avstängningar mot kamin så måste det finnas 2 expansionskärl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #5 skrivet: 30 september 2008, 11:27:17 »
Ok... högt upp så att man får en bra skiktning i tanken eller?

Jag tror att vår pump ska räcka till. Huset finns i Mellbystrand och han vi köpte den av hade en ganska stor villa i mellanskåne. Men jag vill ju minimera användandet av pumpen och därför "tillbehör" i form av sol och ved... :)

Ok, ett slutet expkärl alltsÃ¥... och om man har solslingor? Kan man bli tvungen att ha 3 dÃ¥?  Har jag fattat det rätt om man inte behöver nÃ¥t pÃ¥ vp-sidan utan bara ett pÃ¥ radiatorreturerna?


Nu måste jag ut och skruva reglar... Taklucka ska upp!

/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #6 skrivet: 30 september 2008, 14:50:43 »
Solslingan ska ha eget system skiljt från värmesystemet, solvärmen överförs via värmeväxlare, och det behöver eget expansionskärl.

Och du behöver normalt bara ett expansionskärl på varma sidan, om du inte sätter dit för många ventiler så att någon värmekälla kan stängas av från expansionskärlet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #7 skrivet: 30 september 2008, 16:15:51 »
ok.

Solslingan ska ha en egen vväxlare, men kaminen kan gå "rätt in" i acken då? Kan då solvärmen och kaminvärmen dela på slinga i acktanken? t-rör och ett gäng backventiler?

Jag skjuter iväg mina "dumma" frÃ¥gor... Det är mycket att tänka pÃ¥...  b00k

/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #8 skrivet: 01 oktober 2008, 09:44:10 »
Nej, solvärmen kan inte dela slinga med kamin. Du kan (och bör) ha vanlig pannvatten i VP, kamin, tank och radiatorer men i solslingan bör du ha glykolblandning så det inte fryser på vintern.


 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #9 skrivet: 01 oktober 2008, 09:54:34 »
Ok, men om man har en separat värmeväxlare till solslingan... Är inte den "extern" dÃ¥? Dvs. en separat burk med skilda vattenslingor? SÃ¥ att "uteslingan" är frostskyddad medan "inneslingan" inte är det...? Eller tänker jag fel IGEN?  huvuddunk

/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #10 skrivet: 01 oktober 2008, 10:24:47 »
Jepp, så brukar man göra.

Här är ett exempel.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10562-4.pdf
(ersätt EVP500 med din acktank)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #11 skrivet: 01 oktober 2008, 11:32:19 »
Men dÃ¥ kan väl sol och ved dela pÃ¥ en värmeslinga i acktanken? För dÃ¥ är ju "acksidan" pÃ¥ solvärmeväxlaren glykolfri...?  Sc:,h

/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2008, 12:38:09 »
Jasså, är det så du menar.

Fast idén med solslinga i acktank är att skippa värmeväxlaren till solvärmen och köra glykolbandningen direkt i slingan, man sparar in på en cirkpump på detta viset.

Men du kan ju göra som du skriver också men då behöver du ett extra expansionskärl för slingan och kamin eftersom den då inte står i direktkontakt med radiatorvattnet, och sen behövs ett till för solvärmen. Enklast är att köra in kaminvattnet direkt i tanken så kan kamin och övriga värmesystemet ha samma expansionskärl.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bygga ett system
« Svar #13 skrivet: 01 oktober 2008, 12:53:48 »
Ahaaa... Ok... sÃ¥ dÃ¥ kör man in kaminen och vp i samma slinga...? Och sÃ¥ kör man in solvärmen direkt i acktanken - själv...? Jag börjar förstÃ¥ - tror jag   Thumbsup

När man sen sätter ihop systemet... Jag är ingen hejare pÃ¥ att svetsa... Vad kan/ska man använda för koppel - kläm, press?  Vad ska man ha för kvalitet pÃ¥ rören? Jag har för mig att jag läst att det ska vara 22mm som stammar och sen sticker man av med 15 mm till radiatorer. Men vad ska man ha till exptankarna? fortfarande 22 eller?

Förresten - vad ska man ha för dimension på expansionskärlen?

Och hur fort ska cirkpumparna gå?

(Nu börjar de riktigt dumma frÃ¥gorna komma  a:gl

MVH
/Ove (som håller på att sätta gles i taket. Lite riktigt snickarjobb... ;) )
« Senast ändrad: 01 oktober 2008, 13:00:24 av Foolse »
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bygga ett system
« Svar #14 skrivet: 01 oktober 2008, 15:29:42 »
Man kan sätta VP och kamin på samma anslutning på tanken men de bör sitta parallellt (med T-koppling) så att inte vattnet som passerar kamin även passerar VP:n.

För övrigt så brukar många hemmapulare satsa på presskopplingar, det är väl hårda kopparrör till sånt, 22 mm bör räcka. Dimensionering av expansionskärl och pumpar är jag inte så hemma på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!