Hej på Er där ute på forumet!
Jag är en ny medlem och med ringa kunskaper i värmepumpsteknik. Mina kunskaper är mer inriktade på människokroppens biomekanik, dvs leder och muskler.
Jag har blivit husägare för ca en månad sedan och huset är byggt 1972, enplans med uppvärmd källare (100+100 kvadrat). Nuvarande uppvärmning är en el-panna från 1984 (Nibe EVC190). Årsförbrukning ca 27000 kW inkl hushålls-el enligt tidigare ägare. De tidigare ägarna var bara två vuxna personer i hushållet, detta gäller också oss. I källaren (gillestugan) finns det en modern braskamin (6-8kW) som är mer för mys, men den ger även mycket värme i huset när det blir väldigt kallt. Jag bor i sydvästra Västergötaland, dvs mildra vintrar. Nu till mina frågor:
1. Jag har fått en offert från den lokala firman som installerar värmepumpar på två L/V-pumpar, nämligen en Nibe F2025-8+VVM300 för 105000kr eller en Thermia Atria Optimum 8 för 109400kr.
I båda ingår installation, bortforsling av befintlig panna, Trygghetsförsäkring samt intrimmning några veckor senare. Är detta ett bra pris? Vilken produkt skulle Ni välja?
2. Jag har även läst om L/V-pump Daikin Altherma. Är detta en bra produkt? Återförsäljare och installatör ska komma med en offert om denna produkt i slutet av veckan. Troligen hamnar det runt samma prisklass eller...?
Tacksam för alla svar.
Måste gå nu. Akut ryggskottspatient väntar mig kl 11.
Mvh Naprapaten