0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej är ny här . Min första fråga är : Ska ha tystaste pumpen men behöver inte så mycket effekt . Vad jag kan läsa mig till så ska Mitsubichi fd 25 vah vara tystast (?). Har dock inte behov av 6,3kw. ngn nackdel med onödigt stor effekt? Hus i Karlstad på 65 kvm,vindsvåning och källare. Tror därför att två pumpar är ett måste. Som då får en liten yta var. Eldar med ved mot acc-tankar så annan värme finns. Hur funkar det att kombinera ved l/l pump ?mvh Erik
Liten effekt o tyst, ungefär de kriterier jag hade när vi satte in en i sommarstugan på ca 70m2.Det blev då i våras den minsta av dessa, 4,5kw, och den är enligt reklamen en av de tystaste. Den har ju då inte gått nån vinter så någon riktig erfarenhet har jag inte. Jag har hört priser installerat o klart på runt 15.000. Utgående modell??Mvh Kentohttp://mitsubishivillavarme.se/vara-varmepumpar/luft-luftvarmepumpar/vaggmodell/invertervarmepump-msz-ga-vah
Du kan vara lugn Raffen! Större delen av året/tiden är vi inte där överhuvudtaget o då kan vi blåsa på lite mer om vi vill o det verkar behövas. De 6-7 grader vi haft som lägst natttemp när vi varit där hittills har den dock klarat på lägsta. Stugan är ju rätt liten o väl isolerad (extra isolering o 3-glasfönster). Som jag skrev har jag ingen vintererfarenhet ännu. Pumpen står på 19 när vi inte är där o tänkt att ersätta direktelen som går på vid ca 15-16 grader. Tackar i alla fall för påminnelsen att hålla koll!Mvh Kento