0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I dagens (27/9) Svenska Dagbladet finns en helsidesannons för Evi Heat värmepumpar med påståenden som är helt uppåt väggarna. Man räknar på en villa i Stockholmsområdet som drar 30 MWh/år värme och varmvatten. Sen jämför man den besparing man gör när man går från elvärme till en 8 kW L/V-värmepump respektive en 8 kW Evi Heat med 8 m2 solfångare. För den kommande 10 årsperioden uppskattar man att Evi Heat sparar 164 000 kr jämfört med L/V. För att komma till den siffran antar man att L/V-pumpen har en års-COP på 2,0. Räknar man på en 8 kW NIBE L/V-pump och 30 MWh/år blir års-COP inklusive tillsatsel 2,6. Jag tror inte det går att hitta en L/V-pump på marknaden med så låg års-COP som 2. I stället för 15 MWh/år kommer L/V-pumpen att dra 11,5 MWh/år. Går man in på Evi Heats hemsida ser man att jämförelsealternativet bergvärme är missgynnat på samma sätt, där räknar man med års-COP 2,9. Så lågt värde har jag aldrig haft trots att min pump är lite klen. Man påstår att Evi Heat med solfångare drar 8,4 MWh/år el. Det är en besparing på ca 3 MWh/år el jämfört med bergvärmealternativet. Antar man att värmepumpen i Evi Heats anläggning är lika effektiv som andra bergvärmepumpar betyder det att solfångarna bidrar med över 9 MWh/år, dvs över 1100 kWh/m2*år. Det är något mer som totala solinstrålningen mot en yta som är optimalt monterad i Jönköpingstrakten (enda stället jag har data för). Man förutsätter alltså att all solinstrålning kan utnyttjas med 100 % effektivitet. Det är inte sant, den solvärme som matas ner i borrhålet eller stöttar värmepumpen utnyttjas med betydligt lägre verkningsgrad på samma sätt som att återvinningsenheter typ PLM30 har låg verkningsgrad eller ingen alls om cirkulationspumpen tas med i kalkylen. För att sammanfatta: Evi Heats marknadsföring verkar klart oseriös.
förvärmning av brine då solen e svag eller endast dags ljus ger kanon bra cop.
Citeraförvärmning av brine då solen e svag eller endast dags ljus ger kanon bra cop.Jag förstår inte helt detta.En värmepumpe kann inte producera mer energi, än den hämtar från kollektoren och el-verket. (På dom flesta värmepumper är effektiviteten mindre än 50%: När den har producerat 10 kW har den troligtvis hämtat mer än 20 kW från berg och kraftverk.)En värmepumpe har låg cop vid varmvatten-produktion.När man skickar kalorier från solpaneler ner i berget då försvinnar några av dessa ut i berget och några av dom kommer retur till värmepumpen. Då effektiviteten är låg, alltså kring 50%, då vill varje kW som skickas från solen till berget, först reduceras ut mot berget och sen reduceras med 50%.Men om du skickar kalorierna direkt i varmvattenberedaren (förvärmning av denna), då utnyttjas dessa optimalt. Och den låga cop vid varmvattenproduktion reduceras.Att skicka solenergi ut i berget med förluster förstår jag inte?
endast till för nödkylning sedan om det mot förmodan värmer borran någon fjuttig grad så är detta en bonus.
men det mest intresanta drift läget är då det är för lite energi i solfångarna (låg temp) då blandas detta med brine innan det går in i värmepumpen så att i stället för att få in 0-4 grader så kanske du får in 4-10 grader.höjer man tempen på brine så ökar cop avsevärt. tror det var om man höjer 3 grader ökar effekten 10%.