Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur använder du din värmepump?  (läst 2542 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 9 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Mafre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Hur använder du din värmepump?
« skrivet: 27 september 2008, 13:38:28 »
Hej!
Sitter för närvarande i ett projekt där vi ska designa olika värmelösningar med hjälp av värmepumpar. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om ni kunde komma med lite feedback på vad ni tycker om ert värmesystem och hur användningen av värmepumpen ser ut just för er. Då får jag en väldigt klar bild över hur ägare av värmepumpar ser på dessa, fördelar, nackdelar och användningssätt.

Fokus på projektet handlar om interaktion med värmepumpen - användarvänlighet och annat. Det tekniska fokuset finns inte riktigt då vi i projektet utgår ifrån att detta är "löst". Tex att värmepumpen i sig ger nog mycket värme för att värma huset i fråga.

Frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på är:

Vad har ni för slags värmepump? (Bergvärme, jord, luft osv)

Hur mycket använder ni er värmepump? Hur ofta behöver ni justera inställningarna på pumpen (temperatur tex)? När är det ni behöver justera värmepumpen manuellt? Så tillvida att systemet inte är helautomatiskt vill säga.

Några synpunkter på om ni saknar någon funktionalitet med er värmepump (existerande funktion i dagsläget spelar ingen roll) eller något annat som ni anser saknar eller kunde göras bättre? Hur är själva interaktionen med själva värmepumpen för att exempelvis ändra värmeinställningar, lätt, svår?

Jag tackar på förhand och hoppas att så många som möjligt kan svara på mina frågor. Kanske det gör att ännu bättre värmepumpar produceras i framtiden!

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2008, 16:05:41 »
Har luft/luft-värmepump samt direktverkande elradiatorer som backup. Ändrar temperatur och fläkthastighet någon gång per vecka.

Det jag saknar på värmepumpen är möjligheten att ha ett par olika program som kan växlas automatiskt med timerfunktion. T.ex. skulle man ha full fart på fläkten dagtid när ingen är hemma och sedan sänks fläkthastigheten ett steg när jag kommer hem från jobbet. Därefter skulle den eventuellt kunna sänka temperaturen och fläkten en aning när det är läggdags. Då vill man ju gärna ha tystare och lite svalare. På morgonen skulle den automatiskt öka igen.

/Miguel

Utloggad nillle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2008, 18:24:13 »
Hej!

Jag har Luft-luft pump och öppen spis.

Jag saknar också möjligheten att ställa in ett dygnsprogram där inställningarna växlas automatiskt med timerfunktion.

/// Niklas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2008, 18:47:49 »
Hej!
Jag har Luft-luft pump och öppen spis.
Jag saknar också möjligheten att ställa in ett dygnsprogram där inställningarna växlas automatiskt med timerfunktion.
/// Niklas

Hej Niklas & Miguel!  Varför skulle man nu hÃ¥lla pÃ¥ med ett sÃ¥nt där krafs där inställningar skulle växlas med en timerfunktion??
Det är väl bara att fixa till en inställning som man trivs med ur värmespridningssynpunkt och ljudsynpunkt möjligtvis och sen köra kontinuerligt med denna. Det mår nog både pumpen, huset och elräkningen allra bäst utav anser jag.
Ur rent ekonomiskt och effektivitetmässigt perspektiv så är det ju alltid dessutom de högre innerdelsfläkthastigheterna som är att föredra ju.
Däremot om jag fick önska mig något av mina pumpar (och då pratar jag om Toshiban) så vore det isf automatisk avfrostning under pågående drift, och möjlighet till en temperaturjusteringsmöjlighet av 0,5 ºC också. När det gäller Panasonicen så har jag ju en del ytterligare att önska. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 28 september 2008, 19:00:17 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Danskeren

  • Jordvarme, teknisk interessert.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 462
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2008, 19:46:57 »
Citera
Vad har ni för slags värmepump? (Bergvärme, jord, luft osv)
Jordvärme och solvärme.

Citera
Hur mycket använder ni er värmepump?
Hela året.

Citera
Hur ofta behöver ni justera inställningarna på pumpen (temperatur tex)?
Jag experimenterar med inställningar, men det är inte nödvändigt.
Behöver att justera inne-temperaturen en upp, när det blåsar mycket.

Citera
När är det ni behöver justera värmepumpen manuellt?
Behöver att justera inne-temperaturen en upp, när det blåsar mycket.

Citera
Några synpunkter på om ni saknar någon funktionalitet med er värmepump (existerande funktion i dagsläget spelar ingen roll) eller något annat som ni anser saknar eller kunde göras bättre?Hur är själva interaktionen med själva värmepumpen för att exempelvis ändra värmeinställningar, lätt, svår?
Jag tycker en värmepumpe som standard bör ha värme- och elmätare, som är integrerat i styrningen. Som i bilar med avläsning av energiförbruket per km, bör användaren kunna se cop.

Värmebärarpumpen bör vara varvtalsstyrd och reagera på delta, så delta alltid är optimalt för kylmedelet.

Mjukvaran i pumpen bör kunna kontrolleras via internet, och pumpen bör ha ethernet och wlan.
Hus, 235m2, Byggad 1880, renoveret 1995, x15 (7. apr. 2007), solvärme (1995), radiatorer 2-rörs, husdata. Inne: 21,5. El-mätar, värmemätar på värme och varmvatten sen 1. dec 2007. COP d. 28. sep 2008: 3,7.

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #5 skrivet: 29 september 2008, 19:45:14 »
Raffen,

Det bästa ur värmespridningssynpunkt är inte nödvändigtvis det bästa ur komfortsynpunkt. Med andra ord skulle jag vilja prioritera verkningsgrad och värmespridning när jag inte är hemma för att sedan prioritera komfort lite mer när jag är hemma. Jag tycker t.ex. inte om att köra fläkten på högsta varvtal eftersom det väsnas lite för mycket, speciellt när jag ska sova. Med en automatisk omställning mellan två program skulle jag troligen spara mer pengar än idag utan att komforten blir lidande. Jag tror heller inte att pumpen tar skada av att inställningarna justeras upp och ner ett par gånger per dag.

/Miguel

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #6 skrivet: 30 september 2008, 00:24:23 »
Raffen,
Det bästa ur värmespridningssynpunkt är inte nödvändigtvis det bästa ur komfortsynpunkt. Med andra ord skulle jag vilja prioritera verkningsgrad och värmespridning när jag inte är hemma för att sedan prioritera komfort lite mer när jag är hemma. Jag tycker t.ex. inte om att köra fläkten på högsta varvtal eftersom det väsnas lite för mycket, speciellt när jag ska sova. Med en automatisk omställning mellan två program skulle jag troligen spara mer pengar än idag utan att komforten blir lidande. Jag tror heller inte att pumpen tar skada av att inställningarna justeras upp och ner ett par gånger per dag.
/Miguel

Hej Miguel!  Som jag skrev i mitt tidigare inlägg sÃ¥ är det väl givetsvis att föredra att man försöker hitta en inställning pÃ¥ pumpen som man trivs med och som ger en bra värmespridning samtidigt som man ur komfortsynpunkt ocksÃ¥ kan acceptera fläktljudet.
Sen är det väl bara att köra med denna inställning kontinuerligt, eller hur?? Sc:,h
Pumpen tar ju ingen direkt skada av att du ändrar inställningarna upp och ned ett par ggr/dag, möjligtvis indirekt efterhand isf.
Men tro nu inte att du kan spara några pengar på detta förfarande utan det blir naturligtvis en dyrare driftkostnad istället.
Detta eftersom temperaturen i huset då sjunker under natten när du drar ned på fläkten, och sedan skall då pumpen jobba upp temperaturen igen under dagen när ni inte är hemma vilket gör att den då får jobba onödigt hårt ju, och därmed får du en onödigt dyr drift på pumpen under dagen. En inverterpump mår därför allra bäst av att få jobba kontinuerligt i en jämn temperatur, det ger den lägsta driftskostnaden under förutsättning att du kör med någon av de högre fläkthastigheterna. Huset mår också bäst av en jämn temperatur mellan dag och natt, och resultatet av detta kommer du givetsvis att se tydligt på elräkningen ju. :)
http://www.luftmiljobutiken.se/lego.php?name=Tips&pa=showpage&pid=36

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad miguel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur använder du din värmepump?
« Svar #7 skrivet: 30 september 2008, 20:21:18 »
Jag håller delvis med dig Raffen med inte helt och hållet. Ett litet exempel för att förklara vad jag menar:

Person A står ut med att köra fläkten på läge 4 när han/hon är hemma och låter den gå på detta läge dygnet runt.
Person B kör fläkten på läge 5 dagtid och läge 4 kvällstid vilket borde innebära att B:s pump får bättre verkningsgrad dagtid men samma verkningsgrad som A:s pump nattetid.

I detta exempel har jag väldigt svårt att tro att B inte sparar pengar jämfört med A.

Jag tror även att det kan finnas små vinster med att sänka temperaturen någon enstaka grad på pumpen nattetid för att hålla nere temperaturdifferensen på värmebäraren när utetemperaturen sjunker. Troligen äts en del av denna vinst upp av att man måste värma upp huset igen på morgonen men rent teoretiskt skulle det kunna ge en lite vinst eftersom avkylningstakten av huset minskar när temperaturen sjunker.

mvh
/Miguel

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 227
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!