Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Acktank-djungel, söker ritningsförslag/ideer för olika kopplingsalternativ.  (läst 2821 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Det skrivs en hel del om att koppla in acktankar för att få en L/V att jobba bättre/effektivare mot radiatorerna, men jag har haft svårt att hitta några trådar med ritningsförslag hur dessa kan kopplas in på ett befintligt system med äldre panna. Vad jag har kunnat utröna gör sig acktankar bäst i hus som har äldre högtemperatursystem med s.k platta radiatorer (som har dålig verkningsgrad) med liten vattenmängd i radiatorsystemet, medans äldre system med sektionsradiatorer (som har hög verkningsgrad) och stor vattenmängd knappast behöver en acktank utan kanske enbart en mindre s.k volymförstorare på max 100L för att erhålla ett trögt system.

Efter att ha plöjt igen massa trådar får jag fram 5 grupper av acktank-system

1: Ackumulatortank 300-750L utan VVB för 1 L/V som kan koppla på olika sätt vid system med dålig verkningsgrad.
2: Ackumulatortank 300-750L med inbyggd VVB för 1 L/V som kan koppla på olika sätt vid system med dålig verkningsgrad.
3: Acktankar 200-700L för 1 L/V som kopplas med tappvattenautomater + elspets för VVB vid system med dålig verkningsgrad
4: Volymförstorare 50-100L för 1 L/V som enbart kopplas i serie med radiatorer vid hög verkningsgrad.
5: Gamla VVB som återanvänds som acktank och kopplas in enligt principen volymförstorare med olika tricks för 1 L/V.

Själv letar jag acktanks/volymförstorare-förslag till äldre högtemperatur-system med effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym. Länkar till kopplingsförslag, ritningar m.m mottages med tacksamhet.


Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Luleå
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Behöver ju inte vara speciellt komplicerat.
Du kopplar en liten tank (50-100l) i serie på framledningen från VP:n, in från VP:n i toppen på tanken och ut till radiatorerna från botten av tanken...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfångare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
Själv letar jag acktanks/volymförstorare-förslag till äldre högtemperatur-system med effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym. Länkar till kopplingsförslag, ritningar m.m mottages med tacksamhet.
Är det inte en motsägelse i sig?
Högtemp system har väl inte effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym?
Effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym behöver väl inte volymförstorare?
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Själv letar jag acktanks/volymförstorare-förslag till äldre högtemperatur-system med effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym. Länkar till kopplingsförslag, ritningar m.m mottages med tacksamhet.
Är det inte en motsägelse i sig?
Högtemp system har väl inte effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym?
Effektiva sektionsradiatorer med stor vattenvolym behöver väl inte volymförstorare?
mvh

Mina sektionsradiatorer från 30-talet är rejält effektiva i jämförelse med dagens radiatorer, men dom gjordes för högtemp-system och att koppla in en L/V kan ev kräva ack eller volymförstorare. Anledningen till att det verkar motsägesefullt finns på följande tråd angående acktankar och gamla radiatorsystem:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4.0

Tyvärr går det inte att ladda ner bilder nu, det är fel på systemet (anges vara fullt) länk på radiatortyp nedan:
http://www.kompanjonen.se/wp-content/200801211610-010.jpg

« Senast ändrad: 26 september 2008, 12:06:28 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Besök oss idag
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!