Med anledning at min tidigare tråd undrar jag om någon har eller vet var man kan få tag på elschema och /eller servicedokumentation för Electrolux luftvärmepump EXH12HX.
Jag har fått veta att det är sannolikt att styrkorten har gått sönder i både inner- och ytterdel. Electrolux har reservdelarna men inte någon dokumentation förutom användarmanualen i beställningssortimentet.
Det har sagts mig att det inte finns några säkringar i systemet, att allting är paj och bara att byta. Men i innerdelen hittade jag en defekt säkring. Ett ptc-motstånd (eller liknande) var bränt så det är i alla fall nytt kort som gäller där.
I stycklistan för ytterdelen återfinns hela 5 säkringar av olika valörer, ett kraftkort och ett styrkort. Jag har svårt att köpa att kompressorn har brunnit eftersom den måste styras av något för att kunna gå åt båda hållen för att både kunna värma och kyla. Jag har ännu inte öppnat ytterdelen.
Jag tror att om man byter styrkort i innerdelen och säkringar samt eventuellt effekt och /eller styrkort i ytterdelen så ska allt kunna fungera igen.
Det var en halv vetenskap att få fram styrkortet i innerdelen utan servicemanual så det vore bra att ha litet mer kött på benen för att undvika att klata till det ännu mer än vad jag redan gjort (se tidigare inlägg nedan).
Så här mycket kostar reservdelarna:
Innerdel:
407 14 29-11/4 Styrelektronik 1’525,-
Ytterdel:
407 14 29-12/2 Styrelektronik 3’592,-
407 14 29-13/0 Kraftkort 1’140,-
407 13 95-13/3 Reaktor 727,-
407 14 29-14/8 Diodbrygga 140,-
Finns det någon som kan sälja dessa billigare?
Hej!
Är det någon som vet besked? Jag har fått en ny värmepump installerad och av misstag anslutit den till 400V (jäklit klantigt!!!)
Hos installatören är man osäker med tror att jag behöver köpa en helt ny anläggning, både inne- och utedel.
Det känns orimligt därför att:
1) Det finns väl säkringar i moderna apparater
2) Någontig borde rimligen gå sönder först och inte precis alltihop samtidigt
3) Det är ju skandal om det inte finns några som helst reparationsmöjligheter på en värmepump från den största vitvarutillverkaren i världen
Är det någon som kan något om detta så skulle jag bli glad.
Sylwan@home.se
Tack på förhand!
Alexander