Hej!
Min gamla frånluftsvärmepump (Autoterm Corus 2000A) från 1994 har gett upp. Hade en servicekille här som konstaterade att värmepumpsdelen inte gav någon återvinning, den går bara på el. Det verkar som att det har varit fel på pumpen redan när vi köpte vårat hus för snart ett år sedan. Servicegubben slog även ifrån värmepumpsdelen på pannan med hjälp av värmepumpsknappen, eftersom den bara stog och drog ström enligt honom.
Det jag nu undrar är hur många kWh som värmepumpen (kompressorn) ungefärligen har dragit under ett år. Går det att räkna ut det?
Lampan som indikerar att värmepumpen är i drift har i stort sett alltid lyst, har nästan aldrig sett avfrostningslampan skina. Innebär skinande värmepumpslampa att kompressorn går?
Om man exempelvis skulle anta att kompressorn har gått hela tiden så skulle det ju bli 3504kWh på ett år enbart för kompressorn! Det är ju en hel del bortkastad energi.

Anledningen att jag undrar över detta är att jag nu ska byta ut frånluftsvärmepumpen mot någon ny pump, och då är det ju rätt så intressant (och avgörande) vad jag har för energibehov i huset.
Lite fakta från märkningen på frånluftsvärmepumpen:
Kompressor effekt: 400W
fläktmotor: 165W