0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tänkte stämma av med panelen var innedelen lämpligast bör placeras. Jag skulle gärna ha den i källaren, eftersom jag tror att det framförallt är detta plan som kyler resten av huset. Bör den i så fall sitta vid trapphuset eller en bit in i källaren (till höger i bild). (Trappan till källaren är stängd medan trappan till övervåningen är öppen.)Huset är byggt '74 och är nog relativt väl isolerat. Förra året hade vi en förbrukning på 21.000 KWh men då var det å andra sidan relativt kallt i källaren eftersom det då användes som förråd. Nu vill vi emellertid använde det som kontor och gästrum (förutom de olika rummen som är förråd resp. snickarbod). Direkt el är uppvärmningskällan och huset ligger i Göteborg.Ge gärna också förslag på lämplig pump, framförallt vilken effekt vi bör välja.Tack på förhand!
Är man direkt korkad om man placerar innedelen i källaren? Jag tycker inte pumpen är snygg (för att inte tala om vad hustrun tycker...) och placerar man den i källaren så blir den ju lite mindre synlig.Faktum är att jag hade över en seriös säljare häromdagen som sa att den optimala lokaliseringen av innedelen var just i källartrappan med utblås rakt mot trappan, dvs lite mer åt vänster i min bild.Nu är jag väldigt villrådig...Tacksam för fler synpunkter och argument!
Då kommer det nog att få bli källaren till slut än då. Har ju även elcentralen där så det blir ju lite enklare att dra elen också. Än så länge har vi ingen pump på gång, men i veckan kommer två nya säljare bl.a. en från Ventilationsutveckling (efter att ha läst att du rekommenderar Toshiba Thumbsup). Inte kan du tycka de är snygga Raffen? Jag tycker de (även designade varianter) är stora och klumpiga som man helst vill dölja.
Hade besök av Ventilationsutveckling igår. Fick bra kontakt med representanten samt ett mycket bra pris (tror jag i alla fall...) vilket gjorde att jag beställde en Toshiba RAS10 Polar. Nu är det upp till bevis Raffen...Tack för hjälpen!