0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fyllde i en energikalkyl på nibes hemsida och enligt den så skulle jag spara 14500kr/år på en bergvärmepump och endast 3500kr/år med en luft/vattenpump mot min nuvarande pellets (13ton/år)om jag fattat det rätt så har bergvärmepumpen 3-4gradigt vatten att jobba med året runt, hur kan det då bli billigare när medeltempen är 7grader i uteluften? (om det var rätt som nån påstog, bor utanför skara)enligt min mening så borde luft pumpen spara mer än bergvärme ju varmare det blir och många dagar om året är det kallt nuförtiden!?Tycker det var konstigt att det kan skilja 11000kr/år.
Nibe's kalkylsida...har blivit rejält ifrågasatt här på forumet. Speciellt vad avser jämförelser bergvärme-luftvärme i södra Sverige.Sök på Mats Bengtsson i medlemsregistret och kolla hans hemsida.Min egen (ödmjuka) uppfattning är att bergvärmetillverkarna struntar i att ta med kringutrustning, som tex brinepumpar, cirkulationspumpar mm i energiberäkningarna. Dessa drar i väg energi till avsevärda belopp under ett år.