Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effektivast, bergvärme vs luft  (läst 5513 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
effektivast, bergvärme vs luft
« skrivet: 21 september 2008, 11:01:42 »
Fyllde i en energikalkyl på nibes hemsida och enligt den så skulle jag spara 14500kr/år på en bergvärmepump och endast 3500kr/år med en luft/vattenpump mot min nuvarande pellets (13ton/år)

om jag fattat det rätt så har bergvärmepumpen 3-4gradigt vatten att jobba med året runt, hur kan det då bli billigare när medeltempen är 7grader i uteluften? (om det var rätt som nån påstog, bor utanför skara)
enligt min mening så borde luft pumpen spara mer än bergvärme ju varmare det blir och många dagar om året är det kallt nuförtiden!?

Tycker det var konstigt att det kan skilja 11000kr/Ã¥r.
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad Barkis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: effektivast, bergvärme vs luft
« Svar #1 skrivet: 21 september 2008, 11:07:13 »
såg på smhi,s sida nu att års medeltempen tillåmed är på 10grader
230kvm delat på 2st lägenheter och en restaurang, ca12ton pellets, ~400kbm vatten/år.
uppdatering: oktober 2009 Nibe 1145-10 med 300l thermia tws beredere, 216m aktivt

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2728
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: effektivast, bergvärme vs luft
« Svar #2 skrivet: 21 september 2008, 13:13:08 »
Nibe's kalkylsida...

har blivit rejält ifrågasatt här på forumet. Speciellt vad avser jämförelser bergvärme-luftvärme i södra Sverige.

Sök på Mats Bengtsson i medlemsregistret och kolla hans hemsida.

Min egen (ödmjuka) uppfattning är att bergvärmetillverkarna struntar i att ta med kringutrustning, som tex brinepumpar, cirkulationspumpar mm i energiberäkningarna. Dessa drar i väg energi till avsevärda belopp under ett år.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair 614, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: effektivast, bergvärme vs luft
« Svar #3 skrivet: 21 september 2008, 13:35:36 »
Fyllde i en energikalkyl på nibes hemsida och enligt den så skulle jag spara 14500kr/år på en bergvärmepump och endast 3500kr/år med en luft/vattenpump mot min nuvarande pellets (13ton/år)

om jag fattat det rätt så har bergvärmepumpen 3-4gradigt vatten att jobba med året runt, hur kan det då bli billigare när medeltempen är 7grader i uteluften? (om det var rätt som nån påstog, bor utanför skara)
enligt min mening så borde luft pumpen spara mer än bergvärme ju varmare det blir och många dagar om året är det kallt nuförtiden!?

Tycker det var konstigt att det kan skilja 11000kr/Ã¥r.

I södra Sverige är det nog inte så stor skillnad.

.......men under vintermånaderna går pumparna dygnet runt, medan under sommarmånaderna, när luft/vatten är effektivas, går pumparna kanske en timma under ett dygn.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: effektivast, bergvärme vs luft
« Svar #4 skrivet: 21 september 2008, 14:13:13 »
Nibe's kalkylsida...

har blivit rejält ifrågasatt här på forumet. Speciellt vad avser jämförelser bergvärme-luftvärme i södra Sverige.

Sök på Mats Bengtsson i medlemsregistret och kolla hans hemsida.

Min egen (ödmjuka) uppfattning är att bergvärmetillverkarna struntar i att ta med kringutrustning, som tex brinepumpar, cirkulationspumpar mm i energiberäkningarna. Dessa drar i väg energi till avsevärda belopp under ett år.

Har du någon tråd...

där Nibes kalkylsida blivit ifrågasatt?
Mats Bengtssons sida kanske inte är en bra vägvisare i valet mellan L/V och B/V: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20481.0
Anledningen till att besparingen med L/V bli så låg kanske beror på att programmet inte räknar med 2 L/V-vp, Barkis verkar ju ha ett energibehov på uppåt 50Mwh.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effektivast, bergvärme vs luft
« Svar #5 skrivet: 22 september 2008, 08:26:28 »
L/V pumpar har vanligen ett annat köldmedia för att de ska funka neråt -20, nackdelen blir då sämre effektivitet vid varmare väder och därför krävs det typ 7 ºC eller varmare innan COP:en är samma som för BV med 0 ºC brine.

Sedan är nog inte energibehovet särdeles högt vid +7 ºC så den fördelen är inte så stor på värmesidan, har man stort VV behov kan det ju ha en viss betydelse däremot.
För övrigt är inte medeltempen nån speciellt bra parameter, åtminstonde inte här i norr där vi kan ha -20 ena veckan och +5 den andra.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!