0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
OK Ni snackar ej om styrn via utegivare, kurvinställning för att styra tillsatsvärme är en nyhet för mig. Jag har haft uppfattning att alla vp går och ger värme tills den ej klarar av det om det är så -20 ute. Sen oberoende av yttertemp vid stort Värmebehov tillsammans med exvis tappa upp ett bad måste tillskottsvärme in. Det kan vara 0 gr -2 +5 -10 -20 grader ute.
HejDe har kanske samma problem som jag. Ute Givaren som styr VP visar ej samma som min givare som styr värme kurvan. " olika" givare. Enna sitter i min VP den andra sitter på skuggig plats men öppen för vind.Senare givare visade i morse -6,7 när VP givaren visade -5,5. det gör att tillsats värmen och vp stopp kan gå in vid olika beroende var givaren är placerad eller om den är utsatt för vind.I mitt program går vp stopp och tillsats till vid vid -7 gr. Jag har konstaterat även med - 7 går VP. Alltså VP stannar vid lägre temp. Kanske -10.(Så kallt har vi ej haft i år iskåne)MVHJanne
Jag blottar verkligen min okunnighet....Rickard, du skriver om intrimmningen.Om tempdiffen ligger på ca 5-7 grader..är systemet då optimerat??Kurvan som kan justeras...är det kurvlutningen 1-15 (NIBE) som du menar??