0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och helt i händerna på våra kära politiker, den dagen dom ev. beslutar dra in bidragen faller hela verksamheten.
Ja, vindkraftsandelar är ett sätt att "hedga" elpriset, men frågan kvarstår, hur tar man sig ur investeringen om(när) man så önskar?
Citat från: kilo skrivet 16 september 2008, 21:39:39Ja, vindkraftsandelar är ett sätt att "hedga" elpriset, men frågan kvarstår, hur tar man sig ur investeringen om(när) man så önskar? man kan sälja el överlåta andelar i O2 iaf.vet att när jag tecknade mig så ringde jag o2 innan å kände dem lite på pulsen innan jag betalade. Var lite orolig att bli blåst. Försäljaren lät nästan glad när jag tvekade inför att betala de andelar jag blivit tilldelad.Hon sa att väntelistan för andelar var mkt lång. Detta var vintern 06/07.Skulle tro att våra andelar för 5000 kr är värda mer än 6200 idag eftersom det är andelar i Svegström som finns och producerar bra med el.Kanske skulle jag få 45 tusen för andelar som vi gett 35 tusen för? Men det är klart, de andelar som idag kostar 6200 kanske det inte är rusning för om elpriset skulle gå ner.
vi har 7 andelar a 5000 kr i O2s snurra Svegström. Får köpa 7000 kwh t självkostnadspris. Senaste räkningen låg på ca 65 öre per kwh + rörlig nätavgift så totalpris inkl abb, moms, skatt etc 1.07 kr per kwh.Kollade min förra elleverantör Östkraft som kostar 1.67 samtidigt.O2 kostar 6200 kr per andel idag. Årsavgift på O2 är 560 kr ink moms.Således får man om man köper O2s el idag en "ränta" på sin insats gm lägre elpris. Säg att du köper 5 andelar a 6200 kr. Om detta ger dig ett ca 60 öre lägre totalelpris för 5000 kwh = 3000 kr minus årsavgift 560 kr = 2440 kr / 31000 kr = 7.87% efter skatt.Själv får jag ränta på de 35 tkr med 7000 x 0,6 = 4200 - 560 = 3640/35000 = 10,4% efter skatt.Svårt att hitta bättre å säkrare avkastning i dagens svaga börsläge.Risken du tar är ju förstås att O2 inte kan leverera den el man lovar. Eller att man ändrar regler för ekonomisk förening för vindkraftverksägande.All bra investering kostar i form av risk...