Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ investering istället för värmepump  (läst 4937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ investering istället för värmepump
« Svar #15 skrivet: 18 september 2008, 19:48:47 »
Jag ringde och pratade med O2. De säger att en del av elpriset man betalar är för framtida nyinvesteringar, reparationer m.m. När vindkraftverket man köpt är "utslitet" så ska det finnas undanlagda pengar för att sätta upp ett nytt.

Angående att bli av med sina andelar så ska föreningen kunna köpa tillbaka andelar som folk vill bli av med. Om det kostar något eller exakt hur det görs fick jag inte reda på. Det står tydligen i stadgarna för den ekonomiska föreningen.
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ investering istället för värmepump
« Svar #16 skrivet: 21 september 2008, 00:06:03 »
När jag pratade med Vesta så sa dom att ett vindkraftverk håller 20-25 år men som det varit hittills så byts dom ut efter 12-15 år för tekniken går framåt så det lönar sig att byta ut dom o få högre effekt med nya grejor.

Utloggad kilo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 409
  • Karma +0/-0
SV: Alternativ investering istället för värmepump
« Svar #17 skrivet: 07 oktober 2008, 22:03:53 »

Jag hittade just en Warrant som ges ut av Handelsbanken där man kan tjäna pengar om elpriset går upp. http://shb.ecovision.se/warrants/root/Details/Details.aspx?nmkey=SE0002581512&type=Market&locale=sv-SE

Tyvärr var den mer av en lottsedel. Man får pengarna tillbaka om elpriset gått upp 20% till 2010. Har det gått upp 40% får man tillbaka det dubbla. Har elpriset gått upp mindre än 20% förlorar man pengarna. Man måste köpa för minst 20000kr.

Jag var ute efter något som mer följde elprisets utveckling utan att man riskerar att förlora allt, men detta var åtminstone bundet till elpriset.

/Kilo
1-plansvilla i Stockholm, 152m2 öppen planlösning värms till 22 grader, byggd 1987, 80 cm isolering i taket, 30 cm i väggarna, energifönster. Nibe f1255-12, 180m borrhål, centralt placerad braskamin. FTX-ventilation.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!