Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frekvensstyrning av CE 50  (läst 1061 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GLX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KÃ¥ge, Västerbotten
  • Antal inlägg: 150
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Frekvensstyrning av CE 50
« skrivet: 15 september 2008, 21:32:09 »
Hej!
Finns det någon som kan svara på varför man inte kan gå under 35 Hz på kompressorn då man värmer cirkulationsvatten?
Det skulle vara önskvärt att kunna gå ännu lägre så att man slapp så många starter per dygn.
Det är ju inte sÃ¥ kallt än sÃ¥ kompressorn gÃ¥r bara en liten stund varje gÃ¥ng. Jag funderar pÃ¥ om deltat pÃ¥ framledningen har nÃ¥got med gÃ¥ngtiderna att göra? Nu är det ca 2-3 graders skillnad pÃ¥ sin höjd, visserligen är framledningstempen inte sÃ¥ hög än, som högst idag 35 grader precis efter vv-prod, dÃ¥ var deltat faktiskt 5 grader, vid 28 grader var den bara ca 2,5 grader. Tar man medeltempen pÃ¥  7 dagar är skillnaden bara 1,3 grader.
Norra Västerbottens kustland, From 080729 en Comfortzone CE 50, och en Nordic air Luft/Luft, Kakelugn, Kamin, delvis konverterat 160m2 hus, 65 m2 garage och gästrum bara direktel

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Frekvensstyrning av CE 50
« Svar #1 skrivet: 16 september 2008, 23:15:05 »
När man använder frekvens styrning av en vanlig asynkronmotor så blir motorn undermagnetiserad vid lägre frekvens än motorns märkfrekvens (oftast 50Hz i Sverige) och det ger ett försvagat moment i motorn. Antagligen är det samma sak i kompressorn så dom lägger min frekvensen en bit över tröskeln där motorn stannar/inte orkar igång.
Nu har jag inte en aning om det är orsaken men det var det första jag kom att tänka på från tiden med frekvens styrningar.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!