Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Visst vill vi veta hur det gick, eller hur gott folk?  (läst 1055 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Visst vill vi veta hur det gick, eller hur gott folk?
« skrivet: 12 september 2008, 19:40:40 »
Rolle63, jag tycker det är av intresse att få veta hur det gick med din vp. Det gäller även andra som har eller haft problem med servicen och givetvis alla fabrikat. Servicebiten måste skötas som om det vore vilken värmepanna som helst.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad rolle63

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Visst vill vi veta hur det gick, eller hur gott folk?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2008, 13:12:20 »
Hej alla.

Kul att det finns någon som vill veta hur det gick. Ang Rickards svar först. Det är ett standardsvar att säga att något har hamnat mellan stolarna fast man vet att det inte är så. Om det är så i detta fall får vi nog aldrig veta utan faktum är att jag fick nästan vänta 13 veckor innan byte.

Lösningen. Efter toppmodulsbytet fungerade inte mycket så att både jag och teknikern trodde att utbytes delen var felaktig. Det visade sig att på styrkortet finns det både gamla hederliga skruvanslutningar och den moderna som jag tycker är värdelös instickskontakten. Detta är en fjäderbelastad kontakt där man helt enkelt sticker in kabeln som där låses fast hoppas man. Om denna typ av kontakt användes bör man använda EK kabel (enledare koppar) men det används FK (flerledare koppar).

När man lyfter ut och in främre täckplåten där styrkortet sitter så börjar dessa ledare glappa då dom ej har riktig bra kontakt från början. Kolla in själva nästa ggn ni öppnar eran pump så får ni se många kablar som nästan lossar från styrkortet eller är halvvägs ute. Detta gjorde att toppmodulen inte fick dom spänningarna den behöver för att fungera riktigt. Efter kontroll av samtliga kabelanslutningar fungerar kompressorn ok. Den söndriga växelmotorn som small kan också ha fått felaktig spänning då nollan kanske saknades då också dessa kablar glappade. Tekniker ställde den söndriga växelmotorn i ett manuellt mellanläge där den matar hälften till tappvatten och hälften till elementen. En ny beställdes. Ställde ner alla element på minimum men det blev ganska varmt ändå. Efter en vecka så byttes växelmotorn ut. Nu fungerar allt men hur länge då? Funderar skarpt på att förlänga försäkringen några år för det verkar löna sig.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!