Hej!
Har så här lång kommit fram till följande alternativ:
1. IVT 490 Frånluftsvärmepump
Beräknad besparing: 7100kWh/år (källa IVT-offert)
Inköpskostnad: 50000kr
2. IVT 495 TWIN Kombinerad frånluftsvärmepump/bergvärmepump + fläktkonvektor till övervåning + borrhål (87m)
Beräknad besparing: 10300kWh/år (källa IVT-offert)
Inköpskostnad: 124000kr (Blev dyrare än beräknat från början, lite ombyggnation i tvättstugan behövs, blev 87m borrhål istället för 50 eftersom det blev dyrare att borra annars.)
3. IVT Greenline HT Plus C6 Bergvärmepump + fläktkonvektor till övervåning + borrhål (105m)
Beräknad besparing: 12100kWh/år (källa: IVT-offert)
Inköpskostnad: 135000kr på offerten, men kommer bli dyrare då jag bland annat måste sätta in en separat fläkt för ventilationen i huset.
4. IVT 490 Frånluftsvärmepump + luft/luft värmepump på övervåning
Beräknad besparing: 10000kWh/år (källa:egen uppskattning utifrån IVT-offert för IVT490 samt att jag dragit av ca 3000kWh till för övervåningen)
Inköpskostnad: 70000kr
Kommentarer till alternativen:
Alternativ 1 känns som det enklaste alternativet. Bara att lyfta ut den gamla frånluftsvärmepumpen och sätta in den nya på samma ställe.
Alternativ 2 har jag så gott som avskrivit, då satsar jag hellre på en riktig bergvärmeanläggning (alternativ 3) eftersom det skiljer så lite i pris. Om jag väljer detta alternativ måste jag dessutom flytta pumpen till ett nytt ställe eftersom det är så trång där den gamla står. Detta medför också att rör till golvvärmefördelare samt kanalerna till tilluft och frånluft i tvättstugan måste dras om. I och för sig är det ju inte jag som behöver göra ombyggnationerna men det känns ändå som att det blir en hel del krångel, samt att det inte kommer bli så snyggt.
Alternativ 3 har jag väl varit inne på att satsa på, men är lite skeptisk. Det klart dyraste alternativet att installera (men dock det som antagligen ger lägst el-förbrukning).Eftersom det måste dras upp en fläktkonvektor till övervåning så känns det som att blir samma sak som med en luft/luft pump där, samt att jag förlorar möjligheten att kyla övervåningen. Även stor risk att det blir fult med rören från tvättstugan till tvrummet (där fläktkonvektor kommer placeras). Antagligen kommer det också att sluta på bra bit över dom 135000kr som står i offerten. Man vet ju aldrig hur lång det behöver borras samt att ventilationen i huset måste lösas på annat vis.
Alternativ 4 känns som det mest lockande för tillfället. Detta eftersom det känns som ett enkelt och relativt billigt alternativ. Man slipper bygga om en massa i tvättstugan. Dessutom får jag möjlighet att kyla övervåning med luft/luft-pumpen på sommaren. Jag borde även komma ner i en låg förbrukning med detta alternativ.
Har ännu inte fått någon offert på någon luft/vatten-värmepump, men det känns som att det inte lutar mot någon sådan ändå. Dels så verkar det ju som att man får betala nästan samma pengar som för bergvärme, och dels så ger dom ju lägre besparing än bergvärme (i mitt fall).
Comfortzones frånluftsvärmepump är ju rätt intressant, men jag har nog avskrivit den också efter att ha läst om ljudnivån på den. Det verkar ju bland annat vara noga med att den ska stå en bit från väggen och jag har ganska ont om plats i tvättstugan så det passar inte så bra.
Alla kommentarer eller synpunkter på mina funderingar mottages tacksamt.