0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har 133kvm i hela huset, hade tänkt montera innerdelen ovanför dörren i hallen, och då har den fritt att blåsa rakt in i köket iallafall, sen ligger en stort vardagsrum in till höger. Sen är det en trappa upp ungefär mitt i hallen där luften ska leta sig upp. Vet inte om man kan kalla det öppen planlösning. Men Ikeas IFP12 har mer KW men mindre COP då mot tex HE9 pumpen. Sen som du säger larryd, kanske inte är värt 5000 extra men kanske 2000. Men vad jag har hört så har COP betydelse för effekt / krona eller är jag ute å cyklar ??
Jodå dom länkarna har jag kikat på. Mätte nu från dörrkarmen till taket och har ~27½ cm. Skulle kunna plocka bort karmen och sätta dig en annan efter att innerdelen är monterad och då kanske jag skulle kunna få iallfall 5-6cm till. Pratade med en kille på www.luftmiljobutiken.se om just Pana HE9GKE och det ville dom ha 24800kr + ca 1500kr för elarbetet om de skulle behövas.Finns det nån bra modell utan toshiba eller fujitsu då annars om en panasonic inte skulle få plats?
Tack Raffen för dina svar. Som du säger får jag nog kanske kolla efter en toshiba eller fujitsu då. Som tur är slipper iallafall installatören böja armeringsjärn då huset är i trä Men men får kika vidare då.Nån som har erfarenhet utav www.polarpumpen.se ??
" Raffen " hade väl inte planerat att montera själv men dom hade bara bra priser. Men nu vet jag iallafall vilken pump jag skall ha och vart den ska inhandlas.Ett positivt bemötande på ventilationsutveckling.se fick jag igår iallafall, så kommer handla utav dom. Toshibas generalagent.Kommer bli denna maskin Toshiba RAS-10 SAVP-ND för 18500inkl montering och deras garantier i 5år. Blir en beställning på måndag.