Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rexovent,direktel och braskamin?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Rexovent,direktel och braskamin? (läst 17249 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
wicke
Lär mig om värmepumpar
Stad/land: Luleå
Antal inlägg: 28
Karma +0/-0
Kön:
Braskaminägare med rexovent
wicke
SV: Rexovent,direktel och braskamin?
«
Svar #15 skrivet:
16 februari 2005, 16:43:03 »
Citera
Jag har funderat på att byta ut min spiskåpa som ingår i Rexovent anläggningen till en modernare som är kompatibel med anläggningen i övrigt. Finns det någon som gjort det och vilken typ av kåpa är lämplig att ersätta den med?
Loggat
Bor i 1o.1/2 plans Prefabhus i Norrbottens kustland byggt 1978. Värmer 225m² fr.o.m 2010-09-01 med fjärrvärme. Rexovent RDAA 1-4-1 och en contura 470 braskamin. Förbrukade sedan 25år i snitt 15000 Kwh/år direktel för uppvärmningen. Vet ej ännu vad förbrukningen blir efter konvertering till vattenburen uppvärmning.
mape17
Kan värmepumpar
Stad/land: Bålsta
Antal inlägg: 181
Karma +0/-0
Kön:
mape17
«
Svar #16 skrivet:
16 februari 2005, 17:13:45 »
Citera
Hej
Är inne på samma sak och kollade lite i höstas på det här. Finns väl igentligen tre vägar:
1 Ersätt dagens kåpa med en ny kåpa.
2 Ersätt kåpan med en ny fläkt och dra separat kanal för frånluften från spisen. Måste då komplettera frånluften för köket med en ventil från befintlig frånluft.
3 Ersätt kåpan med en ny kåpa med inbyggd fläkt som fungerar tillsammans med rexoventen.
Några fördelar/nackdelar:
1 enklast, billigast. Funktion som idag.
2 Bäst/dyrast. Du får bättre utsugningsförmåga än idag. Du slipper få in matos i rexoventen och får därigenom bättre verkningsgrad. Ny kanaldragning, nytt hål i taket.
3 Du får bättre utsugningsförmåga än idag men får inte bort matoset från rexoventen. Slipper kanaldragning/hål i taket.
Kommer inte ihåg märken och så nu men jag var in på några vitvaruaffärer och de hade flera olika alternativ för alternativ 1 och 2, men det var färre som klarade av alternativ 3.
MVH
Mats
Loggat
205m2 1 1/2 plan byggd -83 i Bålsta. Elpanna NIBE EVC190, HERU120 ftx.
Kyl/frys från -16. 95% lågenergilampor. Myseldar ca 2-3m2/år i en Contura 750.
Två vuxna, två barn i hushållet. Förbrukar ca 18000KWh/år.
olotor
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 80
Karma +0/-0
Kön:
olotor
«
Svar #17 skrivet:
16 februari 2005, 18:20:08 »
Citera
>Wicke: Sommarkassetten är i princip en rörbit som du sätter in istället för växlaren. Givetvis med tät passning.
Loggat
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.
wicke
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
wicke
«
Svar #18 skrivet:
21 februari 2005, 09:17:51 »
Citera
Någon som känner till en bra frånluftsventil som är termostatstyrd och som är lämplig att placera i innnertaket ovanför en braskamin? Den skall alltså känna av när temp. under taket blir ex. 25 grader och öppna för att sprida värmen till Rexoventen.
Loggat
Bor i 1o.1/2 plans Prefabhus i Norrbottens kustland byggt 1978. Värmer 225m² fr.o.m 2010-09-01 med fjärrvärme. Rexovent RDAA 1-4-1 och en contura 470 braskamin. Förbrukade sedan 25år i snitt 15000 Kwh/år direktel för uppvärmningen. Vet ej ännu vad förbrukningen blir efter konvertering till vattenburen uppvärmning.
admin
Gäst
admin
«
Svar #19 skrivet:
21 februari 2005, 19:53:11 »
Citera
Fresh har friskluftsventiler som stänger när det blir kallt ute (flytande stängning i förhållande till utetempen)
Kanske de går justera om så de fungerar runt + 20 grader med?
Loggat
wicke
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
wicke
«
Svar #20 skrivet:
24 februari 2005, 16:40:38 »
Citera
Är det normalt med 5 graders skillnad mellan till och frånluften i en rexovent om det är -5 grader utomhus? Jag har 16 grader in och 21 ut.
Loggat
W
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Kön:
Våga gå mot strömmen!
W
«
Svar #21 skrivet:
26 februari 2005, 00:33:47 »
Citera
Jag har just monterat en Flex köksfläkt från Futurum med en Alliance-fläkt som styr Rexoventen.
Det blev en helt ny miljö i huset. Fläkten i Rexovent går nu att ställa varv på i tre steg och allt blev tystare. Den gamla tyristorn i dragkåpan var kass sedan flera år tillbaka.
Koppliingen av elen var lite strulig men jag fick kläm på det med viss hjälp av detta forum. Det finns ett smart läge med stängt spjäll men med ökad ventilation och då drar det i våtutrymmena. Gott när det är fuktigt.
Loggat
Villa 1,5 plan, byggd 1980, Rexovent på vinden, Futurum Alliance Köksfläkt, elburen radiatorvärme, Contura braskamin på ovanvåning med fläktkanal till bottenvåning, 170 kvadrat boyta, 400 m från Östersjön i sydskåne. Mäter elpannan och Rexoventen med egna digitala elmätare.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Rexovent,direktel och braskamin?
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 919
dolda: 0
användare: 9
Användare online
:
rocas
jehu
flunosslin
purjo__
tyke
HBerggren
svenske kocken
Josth
arimax
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info