0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,Som så många andra så skall jag förhoppningsvis bli med värmepump.Då dyker ju naturligtvis frågan om placering upp.Jag hade tänkt mig att placera innedelen ovanför ytterdörren enligt A på ritningen.Vad tror ni?Andra alternativ på placering?MvhBenny
Hej Benny! Det ser lite trångt ut vid nästa öppning ut från hallen till övriga bostadsutrymmet tycker jag?? Kan ju då finnas risk för inlåsningseffekt kanske (dvs att värmen stannar upp i hallen). Eller är det en spaljevägg upp vid trappan så att det är relativt öppet framåt där ut till övriga bostadsutrymmet kanske eller??Ett annat alternativ vore isf att sätta innerdelen över t.ex fönstret till matplats/allrum som gränsar till uteplats, och som då blåser mot det första lilla sovrummet då ev.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 09 september 2008, 13:37:25Hej Benny! Det ser lite trångt ut vid nästa öppning ut från hallen till övriga bostadsutrymmet tycker jag?? Kan ju då finnas risk för inlåsningseffekt kanske (dvs att värmen stannar upp i hallen). Eller är det en spaljevägg upp vid trappan så att det är relativt öppet framåt där ut till övriga bostadsutrymmet kanske eller??Ett annat alternativ vore isf att sätta innerdelen över t.ex fönstret till matplats/allrum som gränsar till uteplats, och som då blåser mot det första lilla sovrummet då ev.Mvh Raffen.Hej,Nej det är ingen spaljevägg vid trappen.Öppningen ut från hallen är ca 1,20 X 2,05 (bredd x höjd), verkar det vara för trångt?Innedelen ovanför fönstret i allrumet går nog tyvärr bort, då hamnar den just ovanför matbordet.Någon annan tänkbar placering?Mvh Benny
Det var en svår planlösning...Kanske måste du tänka dig två små LL pumpar istället.
Citat från: larryd skrivet 12 september 2008, 16:03:11Det var en svår planlösning...Kanske måste du tänka dig två små LL pumpar istället.Så svår är den väl inte?Det viktigaste att värma är själva husdelen,ekonomidelen (garagedelen) är inte så nödvändig att värmamed pumpen.MvhBenny
Har du alla sovrumsdörrar öppna på natten. Och vill lyssna på pumpen, när den går på rejält varv.?
Hej Benny! Ett ytterligare och kanske sista tips skulle kunna vara, om du nu har möjlighet för detta förstås, att gå in med rören utifrån via tvättstugan, genom toaletten och trappväggen på insida vägg (ej dörrsidan) och sätta innerdelen på trappväggen så att innerdelen då blåser nästan rakt mot ingången till vardagsrummet. Mch Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 09 september 2008, 13:37:25Hej Benny! Ett ytterligare och kanske sista tips skulle kunna vara, om du nu har möjlighet för detta förstås, att gå in med rören utifrån via tvättstugan, genom toaletten och trappväggen på insida vägg (ej dörrsidan) och sätta innerdelen på trappväggen så att innerdelen då blåser nästan rakt mot ingången till vardagsrummet. Mch Raffen. Jag har faktiskt en kamin på just den platsen, vilket inte framgår av ritningen.Tänkte elda i den när det är riktigt kallt. Från den platsen så sprider sig för övrigt värmen bra i huset, förutom mot hallen.Tror du öppningen från hallen annars är för trång 1,2 x 2,05?Ett alternativ är ju annars kanske att öppna upp den mer.Mvh Benny