0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kash, du kommer nog att bli nöjd med pumpen. Installerade min l/l i feb -04, köpte den för kylans skull under somrarna men upptäckte att den värmer kåken till -15. Eldar numera bara för varmvatten och värmen i garaget. Ibland en trivselbrasa i kamin. Solen sköter ju varmvattnet under vår, sommar och höst.
Citat från: leifa.k skrivet 23 oktober 2008, 23:36:39Kash, du kommer nog att bli nöjd med pumpen. Installerade min l/l i feb -04, köpte den för kylans skull under somrarna men upptäckte att den värmer kåken till -15. Eldar numera bara för varmvatten och värmen i garaget. Ibland en trivselbrasa i kamin. Solen sköter ju varmvattnet under vår, sommar och höst.Låter prima! Och ja, jag kunde kanske nöjt mig med en enklare pump men ni vet hur det blir när man börjar grotta ner sig i någon teknisk lösning... Man vill ha bästa produkt till bästa pris Ang. hög effekt under de varmare perioderna av uppvärmningssäsongen är det inget problem i vårt fall eftersom den lilla värme som då går åt lätt sköts med sol plus lite vedeldning.
Sedan är det ju inte att förglömma att 2 pumpar är (kan vara?) bättre än en.Vid kallare temp så är det betydligt billigare att låta 2 pumpar värma huset än en enda (för min del ca -1 till -3 grader)Om jag slår igång pump nr 2 så sjunker elförbrukningen markant under denna temperatur!
Så var det klart. Pumpen installerad på 2,5 timme av två intensivt arbetande gubbar (fastpris och sen fredagseftermiddag...). Som väntat ger vägginstallationen ett svagt brummande ljud, ungefär som en bilmotor på långt avstånd hörs i huset (verkar upplevas mest när utedelen går på lågvarv). Det hörs dock bara i nya delen/utbyggnaden. På sikt blir det nog ändå ett egenhändigt markstativ - installatören la till lite extra rör för att det skulle gå att "flexa" lite.Vi få väl se hur pumpen klarar att värma huset men själva köpet och installationen har funkat bra - så långt bara positiva erfarenheter av Polarpumpen (något försenad leverans av pumpen då den var slutsåld men det kan hända de flesta)! Nu blir det spännande att utvärdera och testa funktionen.Edit: Är det någon idé att testa med Rickards dämpare? Gör det någon skillnade i det här fallet tror ni?