0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ska nu köpa värmepump men är lite förvirrad i frågan.Har läst att det inte blir bra med för stor pump.Jag funderar på att inskaffa enToshiba RAS-B10SKVP-EPumpen ska monteras 40 cm ovanför golvet under ett fönster.Bor i ett vinterbonat fritidshus på 140 kvm med relativt öppen planlösning i Stockholmsområdet.Har öppen spis så vill gärna ha fläktfunktion. Någon som vet om denna pump har det.Tror ni denna pump är lagom för migMvh Niklas
OkTack Raffen!!!Då du verkar ha stenkoll på det här och svarar på alla mina trådar jag har ute så vill jag passa på att tacka och bocka för dina snabba svar och ditt engagemang.Jag undrar också om Ras10 är ett bättre val för mig än Ikeapumpen storlek 12.Om inte så kanske Ras13 kan vara ett alternativ.Jag är helt grön på det här och drömmer värmepumpar på nätterna. Mvh Niklas
Behöver jag ha monteringskit eller har installatören detMvh Niklas
Hej RaffenSom vanlig börjar man ju fundera när man läser mera.Har hört att Toshiban har ganska hög ljudnivå vad gäller både innerdel och ytterdel.Hur upplever du det???///Niklas
Hej Raffen!Jag tyckte också det verkade lite konstigt med tanke på specarna på pumpen.Klart är iallafall att det blir en Toshiba Super Daiseikai RAS-B10 SKVP-E-pump.Nu är det jakt på en installatör som kan sin sak som gäller.De jag har pratat med under eftermiddagen var riktigt tjuriga när jag ej köpte pumpen av dom.Jag tycker ändå de borde vara lite mer öppna för förslag.Det är ju trots allt en stor marknad de missar.Mvh Niklas