0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Är ny här på forumet.Bor i ett hus på 140kvm i närke tillsammans med min sambo.Har en luft/luft värmepump(Sanyo 123ehn) monterad på ena kortsidan av huset,den ger bra värme men eftersom huset är långt(18,5mx8m) så klarar den inte att värma bortredelen av huset. Blir inte bättre av att det är nästan 4m i takhöjd där innedelen sitter....Har några frågor som jag behöver hjälp med.1, Har funderat på att sätta en takfläkt i vardagsrummet(där innedelen sitter) för att trycka ner värmen, vilket borde innebära att värmen sprids bättre till övriga huset?Hur nära en innedel kan man sätta en fläkt utan att den "störs" negativt?2, Någon som har någon erfarenhet av dem "nya" tak-kassetterna som bl.a Mitsubishi och Daiken har till llvp? Vad dem kostar? 3, Om jag fastnar för tak-kassett, vad är bäst, att montera en helt ny llvp på motsvarande sida av huset och behålla den gamla, eller skaffa en med multi-split(skulle innebära ca 15m från utedel till var och en av innedelarna)?
Citat från: manche skrivet 06 september 2008, 19:21:24Hej!Är ny här på forumet.Bor i ett hus på 140kvm i närke tillsammans med min sambo.Har en luft/luft värmepump(Sanyo 123ehn) monterad på ena kortsidan av huset,den ger bra värme men eftersom huset är långt(18,5mx8m) så klarar den inte att värma bortredelen av huset. Blir inte bättre av att det är nästan 4m i takhöjd där innedelen sitter....Har några frågor som jag behöver hjälp med.1, Har funderat på att sätta en takfläkt i vardagsrummet(där innedelen sitter) för att trycka ner värmen, vilket borde innebära att värmen sprids bättre till övriga huset?Hur nära en innedel kan man sätta en fläkt utan att den "störs" negativt?2, Någon som har någon erfarenhet av dem "nya" tak-kassetterna som bl.a Mitsubishi och Daiken har till llvp? Vad dem kostar? 3, Om jag fastnar för tak-kassett, vad är bäst, att montera en helt ny llvp på motsvarande sida av huset och behålla den gamla, eller skaffa en med multi-split(skulle innebära ca 15m från utedel till var och en av innedelarna)? tak innedelarna & splitt är O-nödigt dyra en mindre vägg monterad pum i andra ända av huset skulle nog göra susen kjell
Okej. Problemet med en pump till är att det är så trångt där och att man måste sätta den i sovrummet. Jag tänkte att en tak modell skulle kunna sprida värmen bättre i lite trängre utrymmen, typ i korridoren utanför sovrummen och badrummet. Kanske kostar mer än det smakar
Citat från: kjell62 skrivet 06 september 2008, 20:00:09Citat från: manche skrivet 06 september 2008, 19:38:56Okej. Problemet med en pump till är att det är så trångt där och att man måste sätta den i sovrummet. Jag tänkte att en tak modell skulle kunna sprida värmen bättre i lite trängre utrymmen, typ i korridoren utanför sovrummen och badrummet. Kanske kostar mer än det smakar en TOSHIBA RAS vägg modell åvanför en dörr i korridåren ? den är bara 25 cm hög kjell OK.Då blir problemet att man blåser luften från ett rum så det blir ingen värme i det rummet som man sätter pumpen över......
Citat från: manche skrivet 06 september 2008, 19:38:56Okej. Problemet med en pump till är att det är så trångt där och att man måste sätta den i sovrummet. Jag tänkte att en tak modell skulle kunna sprida värmen bättre i lite trängre utrymmen, typ i korridoren utanför sovrummen och badrummet. Kanske kostar mer än det smakar en TOSHIBA RAS vägg modell åvanför en dörr i korridåren ? den är bara 25 cm hög kjell OK.Då blir problemet att man blåser luften från ett rum så det blir ingen värme i det rummet som man sätter pumpen över......