Hej,
För en månad sedan skickade jag ut en offertförfrågan enligt tidigare forumtråd
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20674.0Av 9 st tillfrågade Nibe/Thermia installatörer (jag ringde upp och frågade om de var intresserade att offerera skickade jag ut 5 st offertförfrågningar.
Fick bara in 2 st offerter (en av vardera Nibe Thermia). Övriga återkom inte och vid påstötning fick jag besked att de hade för mycket att göra eller att de inte offererade då det skedde i konkurrens (!?).
Blev något förvånad och sitter m a o med lite svagt beslutsunderlag och behöver er hjälp hur jag skall välja!
NIBE - liten installatör, engagerad, vettig, bra rekommendationer, tar ett helhetsgrepp, kraftigare dimensionering än Thermia eller ..?, inkluderar expansionskärl utom förfrågan (behovet finns), producerar mycket varmvatten, blev dyrare i offert än jag tänkt mig eller ....?
THERMIA - större installatör, upplevs seriös, bra rekommendationer, samma installatör som installerade VP 1984, säger att GS 2 levererar mer varmvatten så att en separat VVB ej behövs, vill vänta till i vår med att lägga ner mer slang då värden från befintlig slang är osäkra, jämför jag bara VP NIBE mot VP THERMIA så upplever jag att Thermia blev billigare än jag tänkt mig, hm ....., har i övrigt följt förfrågan helt.
Offerter tillsammans med energiberäkningar enligt bifogade filer.
Jag ser fram emot era synpunkter och reflektioner innan jag bestämmer mig för hur jag går vidare.
Mvh biggles1
P.S. Förutsättningarna i stort - utbyte av befintlig VP Thermia 12 Duo från 1984, 300 kvm bostad + 120 kvm källare + 50 kvm flygel + 70 kvm garage (ett element), 0,5 - 1 kbm olja/år som spetsväme, befintliga 2 x 300 m markslingor, ingen historik i övrigt utom att ursprungsberäkningen är baserad på 8 kbm olja år 1984.