0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tacksam för förslag på placering av luft/luft värmepump.Tanken är att det skall bli en Toshiba RAS13. Leverantör kommer i början av v.37. Känns bra med kött på benen.Christer
Hej Christer! Jag skulle råda dig till att antingen placera innerdelen i hallen och där den då blåser in i (mot) matrummet, eller också i matrummet (i höjd med in/utgången) och där den då blåser mot hallen och trappan upp till 2:a våningen. Mvh Raffen.
CiteraHej Christer! Jag skulle råda dig till att antingen placera innerdelen i hallen och där den då blåser in i (mot) matrummet, eller också i matrummet (i höjd med in/utgången) och där den då blåser mot hallen och trappan upp till 2:a våningen. Mvh Raffen.Tack för dessa förslagen.Vad man inte kan se på dessa dåliga skisserna är att Ytterdörr är placerad i hall bredvid trappan.Så vad du menar är ovanför ytterdörr ELLER i högra hörnet i matrummet (högst upp till höger på skissen)?Christer
Citat från: csommar skrivet 05 september 2008, 11:53:32CiteraHej Christer! Jag skulle råda dig till att antingen placera innerdelen i hallen och där den då blåser in i (mot) matrummet, eller också i matrummet (i höjd med in/utgången) och där den då blåser mot hallen och trappan upp till 2:a våningen. Mvh Raffen.Tack för dessa förslagen.Vad man inte kan se på dessa dåliga skisserna är att Ytterdörr är placerad i hall bredvid trappan.Så vad du menar är ovanför ytterdörr ELLER i högra hörnet i matrummet (högst upp till höger på skissen)?ChristerHej Christer! Ja precis, ovanför ytterdörren blir ok, eller i den hitre delen av matrummet (enligt skiss), ungefär mitt för ingången till matrummet på yttervägg, så att innerdelen blåser rakt ut mot utgången till hallen, ytterdörren och trappan upp till övervåningen. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 05 september 2008, 12:10:38Citat från: csommar skrivet 05 september 2008, 11:53:32CiteraHej Christer! Jag skulle råda dig till att antingen placera innerdelen i hallen och där den då blåser in i (mot) matrummet, eller också i matrummet (i höjd med in/utgången) och där den då blåser mot hallen och trappan upp till 2:a våningen. Mvh Raffen.Tack för dessa förslagen.Vad man inte kan se på dessa dåliga skisserna är att Ytterdörr är placerad i hall bredvid trappan.Så vad du menar är ovanför ytterdörr ELLER i högra hörnet i matrummet (högst upp till höger på skissen)?ChristerHej Christer! Ja precis, ovanför ytterdörren blir ok, eller i den hitre delen av matrummet (enligt skiss), ungefär mitt för ingången till matrummet på yttervägg, så att innerdelen blåser rakt ut mot utgången till hallen, ytterdörren och trappan upp till övervåningen. Mvh Raffen.Tack för förslag.Själv har jag haft funderingar med att sätta den ovanför dörren till rummet längs i ner hallen (kortsidan) och aggregatet utanför tvättstugan. För att sedan få en skorstenseffekt. Men det kanske bilr fel ?Om jag placerar L/L mitt emot ytterdörr i matrum då kommer den ovanför matbordet som står precis där (matbordet går inte att flytta enligt hon som bestämmer). Det kanske inte blir en trevlig upplevelse.Christer
Hej igen.Trodde du på den placeringen jag nämde om att placera den ovanför dörren till rummet längst bort i hallen och försöka få en skorstenseffekt ?Christer
Citat från: csommar skrivet 06 september 2008, 13:28:43Hej igen.Trodde du på den placeringen jag nämde om att placera den ovanför dörren till rummet längst bort i hallen och försöka få en skorstenseffekt ?ChristerHej Christer! Jag förstår precis vad du menar och tänker, men jag vill då bestämt avråda dig från denna placering eftersom en innerdel i en så lång och smal korridor kommer att skapa sk inlåsningseffekt, dvs att pumpen kommer att kvävas av sin egen varmluft och gå ned i offläge. Detta eftersom du inte kommer att få någon bra återcirkulation av svalare luft från de andra utrymmena i huset, utan den stannar förmodligen redan längre bort i korridoren utav den värmespärr som innerdelen kommer att skapa i denna långa och smala hall. Jag har faktiskt sett en E12:a med motsvarande placering i ett hus på ca 125 m2, och den klarar inte på långa vägar att värma denna yta mer än ned till ca 4-5 minusgrader, och jag kan inte se annat än att orsaken är denna ödesdigra (dåliga) placering av pumpinnerdelen.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 07 september 2008, 20:19:13Citat från: csommar skrivet 06 september 2008, 13:28:43Hej igen.Trodde du på den placeringen jag nämde om att placera den ovanför dörren till rummet längst bort i hallen och försöka få en skorstenseffekt ?ChristerHej Christer! Jag förstår precis vad du menar och tänker, men jag vill då bestämt avråda dig från denna placering eftersom en innerdel i en så lång och smal korridor kommer att skapa sk inlåsningseffekt, dvs att pumpen kommer att kvävas av sin egen varmluft och gå ned i offläge. Detta eftersom du inte kommer att få någon bra återcirkulation av svalare luft från de andra utrymmena i huset, utan den stannar förmodligen redan längre bort i korridoren utav den värmespärr som innerdelen kommer att skapa i denna långa och smala hall. Jag har faktiskt sett en E12:a med motsvarande placering i ett hus på ca 125 m2, och den klarar inte på långa vägar att värma denna yta mer än ned till ca 4-5 minusgrader, och jag kan inte se annat än att orsaken är denna ödesdigra (dåliga) placering av pumpinnerdelen.Mvh Raffen.Ok.Då vet jag.Får se vad installatören tycke när han kommer och tittar.Christer