Nu vet inte jag hur ditt uterum ser ut men jag har ett 26 kvm uterum med Willab-glaspartier vår/höst får man väl kalla dem, samt isolerat golv. Jag har kanalplasttak, det vet jag inte om du har.
Jag har också funderat på att sätta in en luft-värmepump i uterummet för att få värme och på sommaren kyla. Jag tänker nog dock inte försöka varmhålla uterummet på vintern för jag tror det blir ohyggligt dyrt. Nog för att glaspartierna är isolerglas, men de är inte byggda för vinteranvändning så de har rätt mycket köldbryggor och är inte helt täta. Du har förhoppningsvis bättre tak än kanalplast som jag har, för jag tror inte kanalplast räcker som isolering när det är en massa minusgrader på vintern om man ska hålla varmt hela vintern. Jag har inga problem att värma upp uterummet en kort stund på vintern genom att brassa på med elfläktar, men det kostar.
Sen resonerar jag som så att jag inte vill ha någon sunkig on/off-pump och absolut inte en för liten. Uterummet används ju som vardagsrum och då vill man ha en pump som är tyst och som är så stor att den inte behöver gå så hårt så fort det blir kallt. Den ska också klara att kyla ner ett uterum i söderläge, fullt med fönster.
Så tänker jag.
/kilo