0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skall du koppla in den själv?
Kombipanna från -79 och pyreldning med resultat att pannan beckar igen, uj, uj. Jag kommer ihåg en rapport från Naturvårdsverket där man konstaterade att sådana pannor slöppte ut så mycket kolväten att de ur växthusgassynpunkt var värre än en oljeeldad panna trots att man eldade biobränsle.Jag skulle vilja hävda att den där typen av pannor skall man inte elda ved i överhuvutaget annat än i nödfall. Koks kan nog fungera bra. Hade en liknande panna en gång i tiden som jag proveldade ved i ett par helger. Verkningsgraden är inget vidare. Om du tänker satsa på vedelning framöver är det nog lika bra att investera i en panna som är avsedd att elda ved i. De kommer att dra betydligt mindre ved och är snällare mot miljön.
Det borde fungera.Du verkar ju ha en ledig muff under el patronen oxå.Där skulle du kunna sätta returen om nu inte det blir för högt upp
om polarn din är röris ska det inte vara något problem med inkopplingen. innan termo ventiler gjorde sina grejer kopplade man pannan och acken med 2 tums rör och ejektor. idag har du 28 cu rör mellan 4030 och pannan, . titta på sidan på pannan det ska sitta 2tums proppar där. sen bussar man ner till r25. lycka till.cc
termisk begränsningsventil behöver du. anslut returen brevid avtappningen ser ut som r25 ner bussat till r15 och anslut tillopett på ett trör från expansion . sen är det bara elda. men om han är osäker ta en erfaren vvsare det är det värt blir säkert billigare eftersom det gr fortare att få det klart.