0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1: Pumpen har bara accumulerat 9h än så länge. Har ni någon erfarenhet av hur lång tid det tar att kyla ner marken med en 6:a och 450 m jordslinga. Än så länge har den bara tappat 1 K på KB in.
Nibe rekommenderar max 400m och vad det verkar så har inte TWS:en kraftigare cirk.pump.
En annan sak är att jag till golvvärmen i huset har parallellkopplat delar av en-rörs slingan till förråd och garaget. Det funkade ju hyffsat bra med elpannan, men här kommer det bli katastrof tror jag. Den korta slingan kommer jag få strypa hårt för att den inte ska "kortsluta" och då kommer jag inte få något flöde i radiatorerna = kallt! Funderar på om jag ska koppla om den slingan i serie och lägga den efterer huset på returen. Då får jag ju dessutom mer "aktiv" volym om jag kör den slingan med samma flöde som golvet. Vad tror ni om det?
Roland,Jo, det var tanken, men ..... som jag skriver, det är bara en kort del av en-rörssystemet som är kvar med endast 2 radiatorer på. Och ett en-rörssystem funkar väl så att bara en mindre del av vattnet går genom raddarna (iaf mitt) genom två rör från från varje rad som går ner i slingan. Det betyder i praktiken att endast 2 raddar skall ta en delmängd av den värmeenergi som passerar i slingan. Huvuddelen av vattnet (och värmeenergin) passerar och går tillbaka in till pumpen (kortslutning).