Hej alla, hoppas jag inte postar på fel ställe, har skaffat en Fasett on/off i somras för en spottstyver bara för att få lite kyla på övervåningen under den smällheta sommaren....
men så blev den bara liggande, ja iofs fick jag upp innedelen på väggen och efter nån månad
så blev det ett hål i samma vägg -rakt ut på altanen!
(Installationsfråga, men märkes-specifikt?? Dessutom tycker jag att det är en fråga som borde gälla alla LL-pumpar?)
Så tog ju sommaren nästan slut och man har svettats utan någon A/C..
Men tänkte att den ska ju igång iaf kanske den är användbar för värme om man kör den för fullt
och sen stänger av den ibland (vill inte lyssna på on/off smällar) den kan väl få gå för fullt när det är några minus ute eller så? Då ger den väl lika mycket som en inverterpump ungefär?
Nåja, den ska ju igång var det ja och det blev snabbt problem.
Visserligen gick det kanonbra med "stativet" som varken är för vägg eller mark utan för altan,
(jag gillar dom där tredje alternativen och egna lösningar)
Det blev bara ett par plankor på altanen och fyra gummidämpare från bildelar här i närheten.
Kanske laddar upp fotona jag tog nån gång. (Inget att se)
Så har jag läst den supernoggranna beskrivningen om rörkoning här, åkt till Biltema och handlat
satsen och lite annat, hem igen och hade glömt koningssatsen på Biltema, 15 mil.
Sen tog det väl en månad till innan nästa besök där.
Ja sommarvärmen hann ta slut, jag fick aldrig tillfälle att "agera" mot den med annat än myggnät så man kunde svalka sig på sena kvällen iaf.
Problemet?
Jo det mindre problemet är att jag fått feldimensioner på gasrören (restbitar från en rörfirma)
bara det tunna röret är rätt.
Så självklart övade jag koning på det grova röret (halvtum) och det gick fint.
Så blev det "skarpt läge" med tunna röret och jag följde det goda rådet att börja stoppa på
muttern före jag konar det.
Jaha, mutter? Den sitter ju på röret från innedelen.
Så tänkte jag, kan jag vara helt säker på att det inte är gas i innedelen? Då måste det ju finnas en kran på den?
(Hade läst onzzas pdf-fil om egenmontering och där var ju kranarna på utedelen och det såg
likadant ut på min Fasett)
Men rören på innedelen såg misstänkt noga förslutna ut.
Jag sökte och sökte på detta forum men hittade inget.
Beslöt mig för att gasen MÅSTE finnas bara i utedelen och lossade på muttern på det tunna röret på innedelen (satt hårt och bakom muttern fanns en kort igenlödd rörstump)
- PYYYYYS !
Vad är detta? Och varför har ni inte skrivit om det??? (eller har ni)
Är pyset bara vakum i innedelen inför leverans? (hoppas och tror det, hur korkat kan det vara annars, det finns ju ingen kran där)
Drog åt blixtsnabbt (jag har ovanligt kort reaktionstid då jag är en van blixtschackspelare
(detta var mitt första inlägg i forumet hoppas det roade någon..)