Hej!
Har för ca 1 vecka sedan flyttat in i vårt nyinköpta hus. En 1½plansvilla i parlösning, dvs 3 ytterväggar. Huset värms idag upp med en elpanna från 1981(huset byggt då). Har funderat på olika lösningar, med en luft/vatten pump eller luft/luft. Dock fungerar den gamla elpannan så pass bra idag så att jag beslutat mig för att sätta in en luft/luft.
Planlösningen är som på skissen, jag har bara uppskattat måtten. I taket sitter det balkar med c/c 1,2 meter. De går på bredden genom huset. Jag har 3 tilltänkta olika placeringar. Röd, Grön och blå.
Röd: Innedelen sitter ovanför ytterdörren och blåser in luft i storarummet. Utedelen sitter runt gaveln, pga sovrumsfönster ovanför dörren.
Grön: Innedelen är placerad under trappen, ca 1,30 meter högt. Ytterdelen på andra sidan väggen..
Blå: Mellan takbjälkarna ovanför/vid tvn. Ytterdelen på andra sidan väggen.
Huset är på 112 m2 och uppskattar nedanvåningen till ca 65 m2. Förbrukningen vet jag inte riktigt. Han som hade ´huset innan bodde inte i det så vi har inte fått några ungefärliga heller. Huset är i trä, välisolerat och elen är uppskattad till 16000 kwh/¨år.
Gärna förslag på pump osv. Har kikat på mitsu, sanyo och panasonic.